معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت : میزان انجام زایمان به روش سزارین در این استان 13 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۳۷۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 09 February 2017
 به گزارش تابناک اردبیل، صادق حضرتی، در نشست با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر افزود : حدود سه سال قبل از هر یک 100 زایمان در استان اردبیل بیش از 62 درصد به روش سزارین انجام می شد که با اقدام های انجام شده در دولت تدبیر و امید
این میزان در زمان حاضر به 50 زایمان از هر ی100 زایمان کاهش یافته است.
 
وی میزان زایمان سزارین در کشورهای پیشرفته را 15 مورد در هر 100 فقره ذکر و اظهار کرد : میانگین این نوع زایمان در ایران نیز 45 درصد است که تلاش می شود استان اردبیل را نیز در آینده به این رقم نزدیک کنیم.
 
او گفت : رایگان شدن هزینه های مربوط به زایمان طبیعی و در نظر گرفتن بعضی امتیازهای دیگر از جمله امکان حضور یکی از اعضای خانواده به عنوان همراه در نزد فرد باردار و نیز انجام بعضی کارهای فرهنگی در زمینه افزایش آگاهی مردم از فواید انجام زایمان های طبیعی و در عین حال عوارض ناشی از انجام عمل سزارین در این موفقیت موثر بوده است.
 
حضرتی همچنین کاهش میزان مرگ و میر مادران باردار را از دیگر موفقیت های حوزه سلامت در ایران و به تناسب آن در استان اردبیل ذکر کرد و گفت: این میزان در سطح کشور 245 مورد در هر 100 هزار زایمان می باشد و در استان اردبیل نیز پارسال صفر بود اما امسال دو فقره فوتی مادر ثبت شده است.
 
به گفته وی ، میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نیز از 191 نفر در هر یک هزار نفر به 15.6درصد کاهش یافته است.
 
وی یادآوری کرد : 100درصد کودکان استان اردبیل نیز زیر پوشش واکسیناسیون در برابر بیماری های مختلف واگیردار قرار دارند و اگر به احتمال تعداد انگشت شماری کودک نیز از واکسیناسیون بازمانده باشند ، ناشی از بی کفایتی و وضعیت نامطلوب فرهنگی والدینشان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :