خرس قهوه ای دومین حیوان درحال انقراض شناسنامه دار شد.
کد خبر: ۳۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷ 23 May 2015
تابناک فارس به نقل از ایسکا نیوز: از شناسنامه خرس قهوه ای پاسارگاد با حضور چند گردشگر خارجی در شهرستان پاسارگاد رو نمایی شد.پس از یوز ایرانی ،خرس قهوه‌ای پاسارگاد دومین حیوان در حال انقراضی است که شناسنامه‌دار می‌شود.

طبیعت شهرستان پاسارگاد با داشتن بیش از ۴۰خرس قهوه‌ای، در استان فارس دارای بیشترین گونه این حیوان استو می‌تواند با توجه به حیات وحش استثنایی، این شهرستان را مرکز خرس‌های قهوه‌ای دانست.حالا خ

_DSC0338

امیر میری، فعال زیست محیطی در گفتگو با ایسکانیوز در خصوص جزییات شناسنامه دار شدن خرس قهوه‌ای گفت: از قدیم الایام منطقه پاسارگاد زیستگاه این خرس بوده‌است و یک گردنه‌ای وجود دارد به نام گردنه خرسی که هنوز هم در آنجا خرس وجود دارد. خوشبختانه از سال ۸۳تا به امروز تحقیقات و مستنداتی مبنی بر شناسایی خرس و پلنگ در این منطقه انجام شد.

او گفت: اردیبهشت سال گذشته عده‌ای برای چیدنگیاهان خوراکی به کوه رفته بودند که دو عددتوله خرس در این گردنه مشاهده کردند.این عده به دنبال توله خرس‌ها بودند تا اینکه مادر خرس متوجه می‌شود و آن افراد را مورد آسیب قرار می‌دهد.

_DSC0347

میری گفت: آن روزها پاسارگادخبرگزاری محلی خبری تحت عنوان حمله خرس‌های قهوه‌ای به گردشگران پاسارگاد منتشر کرد و متاسفانه فضای ذهنی بدی به وجود آمد مبنی بر اینکه خرس‌ها در آرامگاه کوروش به گردشگران حمله کرده‌اند‌. بعد از آن جریان یک عده‌ای فرصت طلب به این منطقه برای خرس کشی آمدند و این خبر به فرماندار و مقامات رسید و یک جلسه فوری به عنوانشورای تأمین اشکیلشد تا مانع اقدامات از سوی افراد شکارچی شود و یک انجمن حمایتی تشکیل شد تا شکار خرس در این منطقه ممنوع شود.

این فعال زیست محیطی تاکید کرد: این انجمن اقدامات گسترده‌ای انجام داده است در نمایشگاه‌ها عکس‌های پلنگ و خرس‌های قهوه ای به نمایش گذاشته شد تا تصویر خرس قهوه‌ای برای مردم به صورت نماد و فرهنگ ایجاد شود.بعد از این جریان کمپین حمایت از خرس قهوه‌ای، طومار نویسی و عروسک‌هایی برای حمایت از خرس قهوه‌ای تهیه کردیم و نام این عروسک‏، خرسی نامگذاری شد و این عروسک به تدریج نماد تنوع زیستی این شهرستان انتخاب شد.

_DSC0336

اوساخت عروسک و شناسنامه دار شدن خرس قهوه‌ای راشخصیت سازی برای رشد فرهنگ مردم برای حمایت از گونه‌های نادر حیوانی مانند خرس و پلنگ تعبیر کرد و گفت: وقتی یک موضوعی رسانه‌ای شود و دارای نماد باشد مردم به آن موضوع حساس تر خواهند بود و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی عروسک خرسی تهیه شده و در معرض فروش برای گردشگران قرار گرفته‌است و با استقبال خوبی هم مواجه شده‌است.

_DSC0353
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یه دهه شصتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
یاد خرس (مستر بین) افتادم!!!
نازی.ی.ی.ی.ی.ی.ی.ی.ی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :