گفتگو با جوادیان زاده، مدير کل اجتماعي استانداري یزد
کد خبر: ۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰ 10 February 2015

تکدي‎‎گري يکي از آسيب‏‏هاي اجتماعي است که طبق قانون جرم محسوب مي‏‏شود از ایرنو نقش نهادهای مسئول در مدیریت این آسیب اجتماعی بسیار با اهمیت است. مدیرکل اجتماعی استانداری یزد نیز چنین دغدغه ای دارد..

مدير کل اجتماعي استانداري با بيان اينکه طبق قانون فعلي، جمع‏‏آوري متکديان به عهده شهرداري‏‏هاست افزود: بايد بعد از مرحله جمع‎‎آوري متکديان، آنها را در محلي مشخص و مجهز نگهداري کرد که اين موضوع نيازمند يک برنامه مدون اجتماعي است.«مجيد جواديانزاده» گفت: بعد از مرحله جمع‏‏ آوري، دسته بندي، گروهبندي و تعيين تکليف و تحويل متکديان به دستگاه‏‏هاي مربوط از جمله بهزيستي، کميته امداد، مراجع قضايي و امور اتباع بسيار حائز اهميت است و لازم است که  بعد از تعيين وضعيت متکديان جمع‏‏آوري شده، خدمات مشاوره‏‏اي به اين افراد ارائه شود تا در يک فرايند اصلاحي به جامعه برگردند، اما متاسفانه چرخه اين فرايند در استان کامل نيست و به نوعي معيوب است.
وي برخي از دلايل معيوب بودن اين چرخه را نبود امکانات لازم سخت‎‎افزاري و نرم‏‏افزاري مانند وجود مشاوران متخصص و قوانين و فضاي لازم براي نگهداري و بازپروري آنان اعلام کرد و افزود: به اين ترتيب متکديان بعد از جمع‏‏آوري پس از مدت کوتاهي، دوباره به عرصه تکدي‎گري باز مي‎گردند.
آزادي 17 نفر از متکديان با قيد تعهد
مديرکل اجتماعي استانداري اعلام کرد: در نيمه نخست سال جاري 87 متکدي در استان جمع‏‏آوري شده‏‏اند که شامل 34 مرد و 53 زن بوده‏‏اند. وي ادامه داد: 56 نفر از اين متکديان به اداره کل بهزيستي، 6 نفر به کميته امداد امام خميني(ره)، 3 نفر به دستگاه‏‏هاي قضايي و 5 نفر نيز به اداره کل اتباع تحويل شده‏‏اند و 17 نفر نيز با قيد تعهد آزاد شده‏‏اند. اين مسئول از جمله برنامه‏‏هاي پيشنهادي براي مديريت اين پديده اجتماعي را تهيه بانک اطلاعاتي از متکديان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر آمار و اطلاعات مشخصي از متکديان استان وجود ندارد.

ضرورت معرفي نيازمندان واقعي به نهادهاي حمايتي
جواديانزاده از ديگر پيشنهادهاي اين اداره را حذف شبکه‏‏ها و باندهاي تکدي‏‏گري که داراي ابعاد امنيتي و آسيب‏‏زا براي استان هستند، اعلام کرد و افزود: در اين مورد همچنين مقابله با به‎‎کارگيري کودکان در شبکه‎‎هاي تکدي‏‏گري، همکاري با دستگاه‏‏هاي قضايي و فرهنگسازي در جامعه براي جمعآوري کمکهاي مردم از سوي نهادهاي حمايتي از جمله کميته امداد، بهزيستي يا مراکز خيريه، بسيار حائز اهميت است.
وي همچنين به ضرورت معرفي نيازمندان واقعي به نهادهاي حمايتي اشاره کرد و افزود: شناسايي محل استقرار متکديان و اجراي طرح‏‏هاي ثانويه شامل برخورد جمع آوري و اصلاح نيز بايد در اين پديده اجتماعي مد نظر قرار گيرد.
اين مسئول در مورد کمبود نيروهاي قضايي براي برخورد با متکديان به ويژه زنان متکدي نيز گفت: ستاد ساماندهي متکديان استان تمام مشکلات در مسير برخورد با متکديان از جمله مشکل نامبرده را مد نظر دارد.
وي در اين مورد افزود: بهتازگي مصوبهاي مبني بر همکاري نيروي انتظامي در مورد تامين نيروي انساني مورد نياز به ويژه براي جمع‏‏آوري متکديان زن با همکاري شهرداري و بهزيستي به تصويب رسيده است.

آشنايي مردم با روش‏‏هاي صحيح اقدامات نيکوکارانه
جواديان زاده افزود: از ديگر مصوبات در اين زمينه اجراي آيين‏‏نامه ابلاغي ساماندهي متکديان از سوي شهرداري، شامل تامين محل مناسب، امکانات و تجهيزات مورد نياز، اعتبار و نيروي اداري و خدماتي براي نگهداري موقت متکديان و نيز شناسايي وضعيت، گروه‏‏بندي و تعيين تکليف اين افراد است که در صورت اجراي اين مصوبه، چرخه برخورد با متکديان استان تکميل خواهد شد.
مدير کل دفتر امور اجتماعي استانداري همچنين بر ضرورت اطلاع‏‏رساني درباره روش‏‏هاي صحيح اقدامات نيکوکارانه به مردم تاکيد کرد و افزود: سازمان‎‎هاي تبليغات اسلامي و صدا و سيما بر اساس مصوبه ستاد ساماندهي متکديان استان، مسئوليت اطلاع‏رساني در اين حوزه را بر عهده دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :