دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم:
دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم گفت: تیمچه شهر قم یک بنای بی نظیر در جهان است و اگر تبلیغات خوبی برای این فضا صورت بگیرد، تعداد زیادی گردشگر برای بازدید از تیمچه به قم می‌آیند.
کد خبر: ۴۳۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۷ 07 June 2017
به گزارش تابناک قم، سیده شبنم فاطمی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم که در تالار امام جواد(ع) در ساختمان استانداری برگزار شد، با اشاره به کنگره معماری و شهرسازی قم اظهار کرد: سال گذشته این کنگره پس از 10 سال وقفه برگزار شد و برگزاری این کنگره در استان قم دستاوردهایی را داشته است.

وی ادامه داد: در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم به دنبال این هستیم که گام‌های مطلوبی را برای شهر قم برداریم و قصد داریم که خروجی‌های کنگره با اقتصاد مقاومتی ارتباط داشته باشد، سعی کردیم که تمام دستگاه‌ها را در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم دخالت بدهیم.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم افزود: اهداف کوتاه مدت این کنگره معرفی تاریخ قم، جمع آوری اسناد و بسترسازی و الگوشناسی است، به دنبال تدوین دانشنامه قم هستیم و قصد داریم که تاریخ شفاهی قم را جمع آوری کنیم، هدف ایجاد مرکز مطالعات معماری و شهرسازی قم را هم در دستور کار داریم، ایجاد این مرکز یک مساله واجب است.

فاطمی با اشاره به گام‌های عملیاتی برای بسترسازی اقتصاد مقاومتی در استان قم اظهار کرد: در این راستا ایجاد ستاد حل معضل مسکن در قم، تشکیل ستاد ارتقای کشاورزی در استان و تاسیس مرکز مطالعات و شهرسازی قم را پیشنهاد کردیم.

وی ادامه داد: تیمچه شهر قم یکی از ظرفیت‌های گردشگری است که باید احیا شود، همچنین باید نمایشگاه و موزه دائمی تاریخ قم را با رویکرد اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم، جاده ری هم به عنوان مسیر گردشگری باید احیا شود.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم افزود: مراجع عظام تقلید و علمای شهر قم بر ضرورت توجه به بحث معماری و شهرسازی در استان قم تاکید و آن‌ها از برگزاری این کنگره استقبال کردند.

فاطمی با اشاره به ظرفیت‌های استان قم اظهار کرد: وجود حرم حضرت معصومه(س)، حضور سالیانه 20 میلیون زائر، نیروی کار جوان و قبور امامزادگان از جمله این ظرفیت‌ها است، استان قم علاوه بر بحث گردشگری مذهبی، ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری طبیعی دارد.

وی ادامه داد: تیمچه شهر قم یک بنای بی نظیر در جهان است و اگر تبلیغات خوبی برای این فضا صورت بگیرد، تعداد زیادی گردشگر برای بازدید از تیمچه به قم می‌آیند، کاربری تیمچه فرش از ابتدا جهت تجارت فرش ساخته شده است.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم افزود: می‌توانیم برنامه‌هایی را برای تیمچه فرش داشته باشیم و بهره وری از این بنا را افزایش بدهیم، پیشنهاد می‌کنیم که شورای راهبردی برای تیمچه فرش تشکیل و طرح بازآفرینی برای این بنا تدوین شود و این فضا را واگذار کنیم.

فاطمی با اشاره به تیمچه فرش قم اظهار کرد: می‌توانیم که صنایع دستی استان قم را در این بنا معرفی کنیم و چرخه اقتصادی را در تیمچه فرش داشته باشیم، توجه به این بنا موجب افزایش تعداد گردشگران در قم می‌شود و نخستین فاز پروژه احیای تیمچه فرش قم 11 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: باید موزه تاریخ قم ایجاد و زمینی برای این موزه اختصاص داده و اعتبار موردنیاز موزه قم تامین شود، اکنون 14 هزار شی باستانی در اداره میراث فرهنگی استان قم نگهداری می‌شود.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم در پایان خاطرنشان کرد: باید مرکز مطالعات معماری و شهرسازی قم ایجاد شود تا این مرکز به صورت مستمر شهر قم را از لحاظ معماری و شهرسازی رصد کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :