مدیر سازمان اسناد ملی غرب کشور گفت: قدیمی‌ترن سند خطی مربوط به فضایل ماه‌ رجب، شعبان و رمضان مربوط به 480 سال قبل در اسناد ملی غرب کشور نگهداری می‌شود.
کد خبر: ۴۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱ 07 June 2015

مدیر سازمان اسناد ملی غرب کشور از وجود سندی با قدمت 480 سال و مصالحه‌نامه‌ای با قدمت 230 سال در اسناد ملی غرب کشور خبر داد.

به گزارش فارس؛ سیدقاسم بلوری با اشاره به اینکه آرشیو در ایران دارای پیشینه‌ای کهن است، اظهار کرد: ایران از زمان هخامنشیان دارای نهادی با کارکردها و وظایف آرشیو بوده است.

وی با بیان اینکه امروزه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در این موضوع فعال است، گفت: قدیمی‌ترین سند نگهداری شده مصالحه‌نامه‌ای در خصوص تعدادی از روستاهای تابعه همدان بین محمد‌حسین خان و مصطفی قلی‌بیگ مربوط به 230 سال پیش است.

مدیر سازمان اسناد ملی غرب کشور گفت: همچنین قدیمی‌ترن سند خطی مربوط به فضایل ماه‌ رجب، شعبان و رمضان مربوط به 480 سال قبل در اسناد ملی غرب کشور نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای اهدای آثار نگهداری شده توسط مردم به سازمان اسناد ملی، اظهار داشت: 70 نوع قارچ در اسناد کاغذی ایجاد می‌شود بنابراین نگهداری این اسناد باید با اصول انجام شود.

بلوری ادامه داد: اسناد در ابتدا با گاز اتیلن و در مخازن خاص قارچ‌زدایی می‌شوند و سپس سایر اقدامات مربوط به مرمت انجام می‌شود.

وی افزود: این مدیریت در 23 سال گذشته یک‌هزار و 562 مورد مکاتبه با اداره‌های مختلف داشته و یک میلیارد و 199 میلیون برگ از مکاتبات اعضا بررسی شده است.

مدیر سازمان اسناد ملی غرب کشور با بیان اینکه 4 میلیون و 500 هزار نمونه واجد ارزش نیز شناسایی و منتقل شد، گفت: شناسایی و انتقال اسناد با ارزش و نگهداری دائم از وظایف بسیار مهم آرشیو ملی است.

وی گفت: این کار از امحای اسناد باارزش جلوگیری می‌کند و از انتقال نگهداری اوراق زاید نیز پرهیز خواهد شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :