مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل گفت: با وجود تشکیل جلسات متعدد و ارائه طرح های مختلف مدیریت پسماند در این استان بلاتکلیف است.
کد خبر: ۴۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 13 June 2015

به گزارش مهر، سید رضا موسوی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اینکه هر روز یک طرح و پیشنهاد مطرح می شود نشان می دهد مدیریت جامع پسماند در این استان نداریم.

وی محیط زیست را ناظر بر مدیریت پسماند دانست و افزود: متاسفانه بر اساس بررسی های صورت گرفته تولید زباله در استان بیش از میانگین کشوری است و طی سال های اخیر نیز کاهش نیافته است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان  سرانه تولید ۸۲۰ گرم زباله برای هر شهروند را زنگ خطری برای بازنگری در برنامه ها دانست و گفت: با وجود ضرورت اجرای طرح های مناسب همچنان در شهرهای استان به جای بازیافت دفن زباله انجام می شود.

موسوی تاکید کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه دفن زباله به ویژه در شهرهای پرجمعیت ممنوع اعلام شده است و با این وجود همچنان در خود مرکز استان شاهد دفن زباله هستیم.

وی ایراد برخی طرح ها از جمله زباله سوز، کارخانه کمپوست و ... و سپس عدم اجرای آن را سردرگمی در مدیریت پسماند استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه خروجی مطلوبی تاکنون از طرح های پیشنهادی حاصل نشده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: طی جلسه مشترک با شهرداران مشاهده می شود برخی شهرداری ها حتی قانون مدیریت پسماند را مطالعه نکرده اند و برای اقدامات ضروری توجیه نیستند.

موسوی با تاکید به عوارض بی توجهی به مدیریت صحیح پسماند در کوتاه و دراز مدت اضافه کرد: در عین حال فرهنگ سازی مطلوبی برای جلب همکاری مردم صورت نگرفته است.

وی با ذکر مثالی به وضعیت پراکنش جغرافیایی زباله اشاره کرد و گفت: از ارتفاعات استان شامل کوه سبلان تا پست ترین ارتفاعات ما شاهد دور ریختن زباله در طبیعت و محیط زیست هستیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست از بین رفتن منظر زیبای طبیعت، ورود مواد سمی به آب و خاک، اختلال در زنجیره های زیستی، صدمه به زیست بوم ها و تاثیر نامطلوب در منابع زیست محیطی را از مضرات بی توجهی به بازیافت زباله دانست.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
یک سئوال : آقای مدیرکل مجری مدیریت پسماند بعهده شهرداری است یا محیط زیست ؟ بنظر میاید که این کار بعهد شهرداریهاست چرا که سازماننی به همین نام در شهرداری اردبیل وجود دارد ولی نمیدانم کارش چیست بهتر است از اعضای شورای شهر پرسیده شود ؟
سئوال دوم:
اگر این کار بعهد شهرداری است کدام یک از اعضای شورا محل دفن زباله شهر را دیده اند ؟ اگر دیده اند چه جوابی در مورد گازهای متان متصاعد شده که بعلت عدم دفن بهداشتی تولید میشود وبزرگترین سهم ایران بعنوان هفتمین کشور مخرب لایه اوزون میباشد دارند ؟ شیرابه های جاری از محل دفن زباله ها کجا سرریز میشود و تبعات بعدی آن چیست ؟ حداقل سایز مگس های محل دفن که بعلت جهش ژنی عوض شده میدانند؟
اگر دیده اند ومیدانند در همین فضای مجازی با ذکر نام جواب دهند کار شورا وشهرداری فقط تصویب واجرا وتخریب جدول های سالم وجدول گذاری مجدد آن نیست(بلوار کنار خیابان حافط)
آقای مدیرکل شما هم شعار ندهید اگر واقعا دلسوزید دستگاههای زباله سوز بیمارستانها ومراکز جراحی را پیگیری واز قانون های مصوب واهرمهای قانونی برای جلوگیری ازدفن غیر بهداشتی وغیره استفاده نمایید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :