به گزارش تابناک تبریز، مسعود پزشکیان، با اشاره به معرفی وزرای کابینه دولت دوازدهم به مجلس و چینش تیم اقتصادی کابینه، اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت جدید تغییر چندانی نکرده است و نه تنها تیم اقتصادی دولت جدید قویتر نشده بلکه یک ظرفیت و مهره خوب به اسم طیبنیا را نیز از دست داد، چراکه طیبنیا فردی با تجربه بود و کرباسیان نیز که به جای وی معرفی شده یکی از معاونان طیبنیا بوده و اینکه چه اتفاقی افتاده که طیبنیا برداشته شده و آقای کرباسیان آمده و چه برنامهای برای این وزارتخانه دارد مشخص نیست.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، افزود:طیبنیا از لحاظ علمی و تجربه کاری در سطح بالایی بود و دولت باید توضیح دهد که چگونه طیبنیا برداشته شده و یکی از معاونان وی در سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم منصوب شده است.
بنده معتقد به تغییرات زیاد در سیستم نبودمپزشکیان با بیان اینکه بنده معتقد به تغییرات زیاد در سیستم نبودم، ادامه داد: تغییر باید در جهتگیریها و مهارتهای وزرا ایجاد شود و اگر شخصی در سیستم اشتباهی انجام داده باید اشتباهات وی اصلاح و نقاط مثبت تقویت شود.
وی یادآور شد:باید بیان شود که فلان شخص با فلان توانمندی در این دوره چه اقداماتی انجام میدهد تا مجلس به آن رأی دهد، در این دوره جدید تا این افراد بخواهند برنامه بنویسند و برنامه را اجرا کنند زمان زیادی نیاز است.
هر شخصی که بخواهد وارد کابینه شود باید ابتدا مشکلات را شناسایی کنداین نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه هر شخصی که بخواهد وارد کابینه شود باید ابتدا مشکلات را شناسایی کند، افزود: ممکن است هر وزیر جدیدی که انتخاب میشود هر اتفاقی را به گردن مدیر گذشته بیاندازد، پس اگر به دنبال اصلاح راه و ادامه مسیر هستیم، باید در چارچوب قانون فعالیت کرد، چراکه قانون است که در بخش های مختلف کشور مبنا و پایه کارشناسی، علمی و تجربی دارد.
وی با اشاره به معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، ادامه داد: دولت لایحهای مبنی بر لایحه تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی به مجلس ارائه کرد، لذا مشخص میشود که این تهدید همیشه در بدنه دولت وجود داشته که 2 وزارتخانه صنعت و بازرگانی در یکدیگر قابل جمع شدن نیستند و دولت احساس کرده که وزارت صنعت و بازرگانی باید از یکدیگر جدا شود.
پزشکیان اظهار کرد: اگر این 2 وزارتخانه از یکدیگر تفکیک شود این خطر وجود دارد که شخصی که از وزارت بازرگانی سر رشته دارد از وزارت صنعت اطلاعی نداشته باشد، که درباره شریعتمداری نیز به همین صورت است که شریعتمداری تجربه بازرگانی زیادی داشته اما در بخش صنعتی تجربه چندانی ندارد.
وی افزود: نبود مجید انصاری در کابینه جای سوال دارد چراکه آقای انصاری برای دولت کار کرده و اینکه چرا از سیستم حذف شده جای سوال است.
رأی دادن صرف به برنامه وزرا حرف استاین نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به جایگزینی بیطرف به جای چیتچیان در وزارت نیرو، ادامه داد: بیطرف سابقه حضور و سکانداری وزارت نیرو را دارد اما چیتچیان نیز اقدامات خوبی در این وزارتخانه داشته و اینکه چرا برکنار شده و بیطرف به جای آن انتخاب شده جای سوال است.
وی شناخت خوبی از آقای آذری جهرمی ندارم و نمیتوانم نظر خاصی درباره ایشان ارائه کنم، تصریح کرد: رأی دادن صرف به برنامه حرف بوده و منطقی نیست چراکه ممکن است حرفهای خوبی زده شود، اما شاید نتوان در عمل آن را اجرایی کرد، از این رو باید دید که در نهایت در عمل چه میشود.
کابینه الزاماً نباید از یک گروه یا جریان خاص باشدنایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فرازی از سخنان حضرت علی افزود: حضرت علی (ع) در ویژگیهای کارگزاران ذکر میکنند که کارگزار باید فردی باتجربه، امتحان پس داده، خوش سابقه و مبری از هرگونه تهمت باشد.
وی با بیان اینکه الزاماً نباید کابینه از یک گروه یا جریان خاص باشد، ادامه داد: هر شخصی که کارشناستر باشد باید در کابینه حضور داشته باشد، البته طبیعی است که شخصی که از لحاظ تفکرات سیاسی با دولت است هم فکر است در بخش های سیاسی به کار گرفته شود، اما در وزارتخانههایی که سیاسی نیستند باید مهارت و تجربه فرد ملاک انتخاب قرار گیرد.
بیشتر وزارتخانههای دولت سیاسی شده استپزشکیان با انتقاد از اینکه متأسفانه بیشتر وزارتخانههای دولت سیاسی شده و حتی به نیروی خدمات یک مجموعه سیاسی نگریسته میشود، یادآور شد: در حالی که در دنیا نیز دولتها و وزرا تغییر میکنند و مابقی کارشناسان در جایگاه خود حضور دارند، اما در ایران با تغییر یک استاندار بیشتر فرمانداران و رؤسای ادارات نیز به ترتیب تغییر میکند و به همین نحو نیز تمام سیستم تغییر میکند.
وی افزود: دیگر در سیستم اداری و اقتصادی کارشناس به عنوان کارشناس وجود ندارد، پست کارشناسی موجود است، اما فرد منتخب کارشناس نیست و اسمش کارشناس بوده اما در واقع کارشناس واقعی نیست، فردی که 2 ماه آمده چه تجربهای دارد، حتی اگر اسم کارشناس روی آن گذاشته شود.
جوان و پیر از لحاظ مدیریتی محلی از اعراب ندارداین نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه جوان و پیر از لحاظ مدیریتی محلی از اعراب ندارد، ادامه داد: آیا شخصی که کاردان تر و باتجربه تر است باید کنار گذاشته شود و شخص جوان در کابینه حضور یابد؟ به چه علت در کجای دنیا اینگونه رفتار میکنند؟ البته اگر شخصی کاردان، باتجربه و باسابقه بوده طبیعی است که جوان بودن بهتر از جوان نبودن است.
وی با اشاره به اینکه علم و مهارت در کنار یکدیگر قرار میگیرند، اظهار کرد:در ابتدای انقلاب که جوانها روی کار آمدند به این دلیل بود که مسنها با حکومت همراه نبودند و گفته میشد که افراد با تجربه ضد انقلاب و جاسوس هستند، به همین دلیل کنار گذاشته شدند، اما اکنون که 40 سال از انقلاب میگذرد، اگر حرف گذشته زده شود مشخص میشود که هیچ رشدی صورت نگرفته است.
کشور به دلیل اینکه به تجربه احترام نمی گذارد، دچار مشکل می شودپزشکیان افزود:بنده اگر هم اکنون موردی را در سیستم بهداشت و درمان مشاهده کنم، متوجه میشوم که تا آخر چه اتفاقی میافتد.
وی با بیان اینکه کشور به دلیل اینکه به تجربه احترام نمیگذارد، دچار مشکل میشود، ادامه داد: در ابتدای انقلاب نیز انقلاب فرهنگی به دلیل عدم مهارت کافی و مبانی علمی نتوانست با موفقیت پشت سر گذاشته شود.
حافظان قرآن چرا الگوهای مدیریتی، اقتصادی و سیاسی نیستند؟پزشکیان تصریح کرد:علم داشتن، علم را درک کردن و درک علم را توانستن هر کدام یک دهه زمان نیاز دارد صرف اینکه 4 کتاب حفظ شود نمیتوان اسم آن را علم گذاشت.
وی افزود: حافظان قرآن چرا الگوهای مدیریتی، اقتصادی و سیاسی نیستند، آیا قرآن بد است و قرآن رهنمود نمیدهد؟ خیر چون قرآن را نمیفهیم و نمیتوانیم به آن عمل کنیم، نمیتوانیم از آن بهره ببریم.
اگر من جای دولت بودم به این راحتی چنین تغییراتی اعمال نمیکردمپزشکیان با بیان اینکه هر وزیری اشتباهات و نکات مثبتی در کارنامه خود داشته است، ادامه داد: اگر وزیری در حال حاضر اشتباهی داشته آیا تضمینی وجود دارد که نفر بعدی اشتباه نمیکند، به نظر بنده باید اشتباه هر فردی باید به وی گوشزد و با آموزش رفع شود تا این اشتباه بار دیگر تکرار نشود و این فرد برای کشور سرمایه شود.
وی اظهار کرد: اگر من جای دولت بودم به این راحتی چنین تغییراتی اعمال نمیکردم، لذا اگر افرادی که با دولت کار میکردند خلاف قوانین عمل میکردند، باید به آنها گوشزد میشد که نباید خلاف قانون عمل میکردند و با مجلس در چارچوب قانون تعامل میشد که آنچه مبنای قانونی داشته اجرا شود و اگر اشتباهی بوده قول داده میشد که تکرار نشود.
اگر دولت بپذیرد قانون را اجرا کند، مشکلی به وجود نمیآیداین نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: مشکل آنجا بوده که وزیری جناحی، سیاسی و خلاف قانون عمل میکند و دولت به جای رفع مشکل افراد را تغییر میدهد، از این رو اگر دولت بپذیرد قانون را اجرا کند و مجلس بپذیرد که بر قانون نظارت کند مشکلی به وجود نمیآید و اگر ضعفی در اجرای قانون وجود دارد باید کمک کرد که اصلاح شود.
وی با بیان اینکه انسانها منابع با ارزش و قیمتی هستند، ادامه داد: برخورد با انسانها برخورد سادهای نیست و اگر به یک شخصی میدان و امکانی داده شود و در این فرد در این میدان تمرین کند و به یکباره رها شود، مشخص نیست چه سرانجامی پیدا میکند.
40سال است که افراد انتخاب میشوند و پس از مدتی زیرپای آنها کشیده میشود پزشکیان یادآور شد:هنر فردی که این فرد را انتخاب کرده این است که فرد را تقویت کرده و بالا بکشد و هنر این نیست که زیر پای فرد خالی شده و به زمین زده شود.
وی با بیان اینکه حدود 40 سال است که افراد انتخاب میشوند و پس از مدتی زیرپای آنها کشیده میشود، افزود: اگر به طول این 40 سال نگاه شود چند فرد علمی و باتجربه را می توان نام برد که نامش برده میشود انگهای مختلف به آن نچسبانند.
نمیتوان با تغییر وزرا، سیستم را اصلاح کردپزشکیان ادامه داد:هیچگاه در کشور نتوانستند ضعفها را اصلاح کنند بلکه ضعفها همیشه بزرگ شده تا بزرگان به زمین زده شوند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه براساس تجربه و واقعیتها نمیتوان با تغییر وزرا، سیستم را اصلاح کرد، تصریح کرد: آیا جلسهای به عظمت تحلیف ریاست جمهوری در این حد بود که تنها یک نقطه ضعف آن بزرگ شود؟ آیا نقاط قوت آن نمیتوانست بزرگ نمایی شود؟ درست است که نقطه ضعف قابل قبول نبود، اما متاسفانه نقاط قوت رها شده و تنها به نقاط ضعف پرداخته شده است.