مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن سینمای جوانان استان همدان قطب سینمای انیمیشن می‌شود.
کد خبر: ۴۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 18 June 2015

به گزارش ایسنا ، "فرید فرخنده‌کیش"، اظهار کرد: علاوه بر مهیا کردن امکانات تولید، به دنبال تاسیس و راه‌اندازی قطب سینمای انیمیشن در انجمن سینمای جوانان همدان هستیم تا فارغ‌التحصیلان این حوزه با دریافت آموزش‌های لازم در دانشکده‌‌ها بتوانند روند تولید را در این مجموعه ادامه دهند.

وی عنوان کرد: شرایط قطب سینمای انیمیشن برای هشت استان به صورت پایلوت فراهم شده بود اما با توجه به اینکه استان همدان از پتانسیل بالایی در این حوزه برخوردار بود در اولویت قرار گرفت تا بدین ترتیب آثار شاخص و ارزشمندی در همدان تولید شود و از این طریق استعدادیابی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: قطب‌های تخصصی انجمن سینما را به سمتی می‌بریم که بیشترین پتانسیل را داشته باشند به طوریکه قم به عنوان قطب سینمای پژوهش‌های دینی و مذهبی و مشهد قطب سینمای پژوهشی برگزیده شده است.

فعالیت دوباره صنف پویانمایی در کشور

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: راه‌اندازی قطب انیمیشن کشور در استان همدان با فعالیت دوباره صنف پویانمایی کشور همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورتی‌که استان شرایط را مهیا کند تولیدات در سال‌جاری به شکل حرفه‌‌ای خواهد بود، از وجود چهار دفتر انجمن سینما در شهرستان‌های تویسرکان، ملایر، نهاوند و همدان خبر داد و افزود: به دنبال راه‌اندازی دفتر انجمن سینما در سایر شهرستان‌ها از طریق دفاتر نزدیک موجود در دیگر شهرستان‌ها هستیم.

فرخنده‌کیش به برگزاری جشنواره استانی در شهرستان ملایر با حمایت شهرداری این شهر اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره منطقه‌ای را با حضور 11 استان پیش‌بینی می‌کنیم و در صورت اعلام آمادگی و حمایت استان این جشنواره با حضور استان‌های همجوار در همدان برگزار خواهد شد تا از این طریق جریان تاثیرگذاری در سینمای کشور از طریق استان همدان به راه بیفتد.

بدنه میانی نسل سینمای ایران را همدانی‌ها تشکیل می‌دهند

وی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان استان همدان روند رو به رشد دارد، تصریح کرد: بدنه میانی نسل سینمای ایران کسانی هستند که در همدان آموزش دیده‌اند و نخستین رفتارها و گام‌ها تولید فیلم کوتاه را در این استان تجربه کرده‌اند به طوریکه این فیلمسازان نسل میانه در جهان نیز شناخته شده هستند و سهم بسزایی از سینمای نسل میانه را دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای نخستین بار امکان حضور یکی از فیلم‌های انجمن سینمای جوانان استان کرمان با عنوان «کودکان ابری» در جشنواره اسکار فراهم آمده است، اظهار کرد: این فیلم جوایز بهترین مسابقه آسیا و جشنواره ژاپن را کسب کرده و راهی جشنواره اسکار شده است و این افتخاری برای سینمای ایران است.

فرخنده‌کیش درباره سینمای فیلم کوتاه و مستند گفت: سینمای فیلم کوتاه با وجود تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که در سینمای داستان بلند می‌شود بیشترین افتخارات را کسب می‌کند و جایگاه خوبی دارد به طوریکه هر دو هفته یکبار از تولیدات انجمن در جشنواره‌های دنیا صاحب جایزه می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 30 جایزه جهانی توسط تولیدات انجمن کسب می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته با تحرک دفاتر استان‌ها 52 فیلم به آرشیو انجمن تحویل شد و همین تعداد در پروسه تولید است همچنین سه جشنواره منطقه‌ای برگزار کردیم و امسال یک جشنواره در نیشابور برگزار می کنیم.

دهه 60 دهه درخشان انجمن سینمای جوانان ایران

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با بیان اینکه در دهه 60 جریان فعالی در حوزه فیلم کوتاه در کشور دیده می‌شد، افزود: در دهه 60 افراد به علت علایق فردی و شخصی خود ورود می‌کردند و فعالیت دو چندانی داشتند و آن دهه واقعا درخشان بود.

وی ادامه داد: تفاوت دهه 60 با امروز این است که در گذشته فیلمسازان برای در اختیار داشتن حداقل امکانات نظیر دوربین مجبور بودند وابسته به یک سازمان دولتی همچون انجمن سینمای جوانان باشند اما امروز شرایط تولید بهتر و ابزارها عام شده و این انتظار که همه اتفاقات در انجمن بیفتد نامعقول است.

حمایت‌های اولیه را به بعد از تولید منتقل می‌کنیم

وی تاکید کرد: می‌خواهیم به سمتی حرکت کنیم که حمایت‌های اولیه را به بعد از تولید منتقل کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد جریان نوینی در سینمای ایران رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران یک ان‌.جی.اُ است و مورد حمایت مجموعه‌های دولتی قرار دارد، افزود: به دنبال حمایت از تولیدکنندگان فیلم بعد از تولید و عرضه محصول به اشکال مختلف هستیم تا از این طریق فیلمسازی مجدد در کشور به جریان بیفتد.

فرخنده‌کیش با اشاره به وجود حدود 6 هزار مخاطب در انجمن‌های سراسر کشور، اظهار کرد: رو به سمتی حرکت می‌کنیم که معضل آموزش فیلمسازان با عنوان ریزش هنرجو را رفع کنیم به طوریکه هر ساله یک سوم از هنرجوها به علت طولانی بودن مدت آموزش که یک و نیم سال است، ریزیش می‌کنند.

وی با بیان اینکه آسیب‌شناسی این معضل در تابستان انجام می‌شود، تصریح کرد: طول دوره یک و نیم ساله را به هفت ماه تقلیل دادیم و شاهد کاهش حجم ریزش هنرجو به شکل محسوس بودیم و این معضل تقریبا از میان رفته است و دیگر نگران دلزدگی هنرجو از آموزش نیستیم.

فرخنده‌کیش خاطرنشان کرد: در برنامه‌های آموشی مجموعه اطلاعاتی برای غنی شدن ذهنی هنرجو در اختیار قرار می‌گیرد و او را آماده حضور در فضای و انجام کار حرفه‌ای می‌کند.

وی ادامه داد: هنرجویان پس از گذراندن دوره هفت ماهه آموزشی مسیر خود را براساس علایق مشخص و انتخاب می‌کنند و وارد دوره تکمیلی آموزش می‌شوند و در انتهای مسیر با سینماگران جوانی روبرو هستیم که دارای شاخه تخصصی است.

وی در ادامه گفت: سیاست جدید و کلان انجمن سینمای جوانان ایران ورود به سنین پایین است به طوریکه وارد راهنمایی تحصیلی خواهیم شد چراکه دانش‌آموز در دوره راهنمایی ایده‌های خام داشته و شغل آینده‌اش را انتخاب می‌کند بنابراین می‌توان با ورود به این دوره تحصیلی از آنان بهره برد و استعدادیابی و آموزش را آغاز کرد.

فرآیند شناسایی دانش‌آموزان علاقمند در مدارس آغاز شد

وی با بیان اینکه به صورت آزمایشگاهی دوره آموزش را به 12 تا 19 سال خواهیم رساند، عنوان کرد: یک ماه پیش فرآیند شناسایی بچه‌های علاقمند که آموزش ندیده و دارای استعدادهای ناب در سینما هستند، در کنار آموزش‌های پایه آغاز شده است و شرایطی را مهیا می‌کنیم تا آن‌ها در راستای بروز استعدادهایشان گام بردارند.

وی با بیان اینکه پایه ورود به انجمن 17 سال بود که این سن به 12 تقلیل یافته است، تصریح کرد: برای اعلام نتایج این آزمایش زمان لازم است به طوریکه تابستان سال 95 می‌توانیم از موفقیت یا عدم موفقیت این طرح صحبت کنیم.

به گفته فرخنده‌کیش، تمرکز انجمن سینمای جوانان ایران بیشتر بر روی ساخت فیلم‌هایی با مضامین جامعه‌شناسی، آسیب‌شناسی اجتماعی، مفاهیم قرآنی و دینی و فراهم کردن شرایطی برای اکران این فیلم‌ها در سراسر کشور و نه تنها در شهر تهران است.

وی افزود: به دنبال فراهم کردن شرایطی هستیم تا فیلمسازان بتوانند از محصولشان انتفاع اقتصادی ببرند به طوریکه رایت فیلم در اختیار فیلمساز قرار گیرد و بعد از نمایش این اتفاق بیفتد همچنین فیلم‌های کوتاه در کنار فیلم‌های بلند اکران شود و یا پکیج‌هایی از فیلم کوتاه تهیه کرده و به بازار اکران محصول اضافه شود و در سبد خانوارها قرار گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :