رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: 88 هزار واحد تولیدی در کشور مبلغی در حدود 100 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستند که 80 درصد این بدهی تنها مربوط به 110 نفر است.
کد خبر: ۵۲۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ 09 November 2017

به گزارش تابناک آذربایجان غربی:محمدفاروق گرمیانی  در زمینه وضعیت صنعت استان به ویژه شهرهای کوچک و کمتر برخوردار همچون مهاباد اظهار کرد: در کشورمان 88 هزار کارخانه در حدود 80 هزار میلیارد تا 100 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستند که 80 درصد از این میزان بدهی مربوط به عدم بازپرداخت تسهیلات دریافتی از سوی تنها 110 نفر رانت‌خوار در کشور است که با روشن شدن این حقیقت مشخص شد در کشور به هیچ وجه در زمینه اختصاص تسهیلات به صنعتگران استان‌های محروم عدالت رعایت نشده است.

وی ادامه داد: هم اکنون آذربایجان‌غربی در رده بیست و هشتم سرمایه‌گذاری بخش صنعت واقع شده که قرارگیری این استان در این بخش از صنعت کشور بسیار نامناسب است زیرا که آذربایجان‌غربی با وجود همجواری با سه کشور همسایه باید در رده‌های برتر صنعت کشور قرار می‌گرفت.

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت آذربایجان‌غربی افزود: بی شک تولید زمانی به موفقیت ختم می‌شود که صادرات محور باشد اما متاسفانه به دلیل عدم توانایی بانک‌های شهرستان‌های کوچک و کمتر توسعه‌یافته در ارائه تسهیلات مناسب به تلاشگران عرصه صنعت این موضوع در عمل با چالش روبرو شده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم حمایت مناسب دولت در زمینه کاهش مالیات تلاشگران عرصه صنعت شهرهای کوچکی همچون مهاباد و همچنین شرایط یکسان در پرداخت تسهیلات این شهرها با شهرهای بزرگ و صنعتی باعث شده که بخش صنعت این شهرها در بن‌بست قرار گیرد.

گرمیانی همچنین افزود: علاوه بر آن شرایط شهرهایی همچون مهاباد با سایر شهرهای بزرگ و صنعتی کشور کاملا نابرابر است بنابراین دولت باید در بخش ارائه تسهیلات مناسب و نیز امکانات لازم به یاری بخش صنعت شهرهای کمتر توسعه یافته بشتابد.

وی به مسئله رکود تلخ شهرک‌های صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: شهرک‌های صنعتی کشور با رکود 75 درصدی مواجه هستند و بی تردید در صورتی که دولت چاره‌ای در این زمینه نیاندیشد و همچون گذشته چشم به یاری بانک‌ها داشته باشد کاری از پیش نخواهد برد و صنعت نیز موفقیتی در این زمینه کسب نمی‌کند.

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: تنها دولت است که با در اختیار نهادن بودجه‌های لازم به استاندارها می‌تواند بخش صنعت را از رکود موجود خارج کرده و چرخ صنعت را در مسیر تولید و اشتغال پایدار قرار دهد.

وی یادآور شد: میزان ارائه تسهیلات به بخش‌های مختلف صنعت در استان‌های توسعه یافته و صنعتی با شهرهای کوچک و کمتر برخوردار قابل مقایسه نیست.

گرمیانی اظهار کرد: برای مثال در یکی از استان‌های صنعتی فردی به منظور اجرای طرح تولیدی اقدام به دریافت تسهیلات 280 میلیارد تومانی از بخش تسهیلات صنعت کرده و اکنون توانایی بازپرداخت این تسهیلات را به بانک‌ها ندارد این در حالی است که در این استان،فردی همان واحد را با هزینه هفت میلیارد تومانی به مرحله بهره‌برداری رسانیده‌ و این خود گویای این مطلب است که عده‌ای در کشور با هدف رانت‌خواری به‌ راحتی اقدام به تاراج بیت‌المال کرده و حق سایر تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی را ضایع می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در کشور 110 نفر با رانت‌خواری بیش از 80 درصد تسهیلات بخش صنعت بانک‌ها را در اختیار گرفته‌اند.

گرمیانی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو هزار و 850 واحد صنعتی در استان به ثبت رسیده که موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری نیز شده‌اند.

وی اظهار کرد: سال گذشته به منظور رونق اقتصادی بخش صنعت مقرر شد که  به هفت هزار و 500 کارخانه کشور تسهیلات اعطا شود که از این میزان یک هزار و 200 واحد براساس نظر اداره کل صنعت،معدن و تجارت انتخاب شد که از این تعداد 580 واحد به منظور دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند که 40 درصد این واحدها موفق به دریافت تسهیلات شده و سایر آنها تمدید شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :