تابناک: دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: سالانه شش میلیارد تومان برای تامین داروی متادون معتادان مراجعه کننده به مراکز mmt(ام ام تی) یا درمان و کاهش آسیب در استان هزینه می شود.
کد خبر: ۵۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴ 27 June 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، غلامرضا اصغری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در استان اصفهان 386 مرکز mmt(ام ام تی) وجود دارد که 18 مرکز دولتی و مابقی بشکل خصوصی اداره می شود.

وی اظهار کرد: 47 هزار و 500 بیمار معتاد زیر پوشش این مراکز هستند که بیشتر آنها توانایی مالی کافی ندارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در استان 110 هزار معتاد ثبت شده که کمتر از نیمی از آنها از این شیوه درمانی نگهدارنده استفاده می کنند.

وی یادآور شد: این در حالیست که بیش از 90 درصد این افراد دوباره به چرخه اعتیاد برمی گردند و درمان قطعی برای آنها وجود ندارد.

اصغری خاطر نشان کرد: در اواخر سال گذشته درمان بیمارانی که به مراکز دولتی ام ام تی مراجعه می کنند بصورت فرانشیز زیرپوشش بیمه قرار گرفت.

دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود: این مراکز با هدف کاهش آسیب و جلوگیری از رفتارهای پرخطر بیماران معتاد (عموما تزریقی) برپا شده زیرا استفاده از سرنگ مشترک عامل مهم سرایت بیماری هپاتیت سی و ایدز است.

وی علت بازگشت بسیاری از معتادان به اعتیاد دوباره را موضوعات اجتماعی و روانشناختی خواند و گفت: بیکاری، عدم حمایتهای اجتماعی و شکست های زندگی و مرگ عزیران می تواند معتادان ترک کرده را دوباره به وادی اعتیاد بکشاند.

اصغری افزود: چون زمینه های اقتصادی، اجتماعی و معضلات روحی و روانی بیرونی وجود دارد خیلی بحث درمان کمک کننده نیست.

وی گفت: درمان با شیوه های متادون و شربت تریاک به نوعی موجب کاهش آسیب می شود زیرا اکثر این افراد دارای مشکلات روحی و روانی هستند که می توانند اقدامات ضد اجتماعی را موجب شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: درمان با متادون هم عوارض کمتری نسبت به سایر مواد مخدر دارد و هم اینکه حالت تسکینی و نگهدارنده دارد و میانه دارد و اگر شرایط اجتماعی فراهم شود می تواند عامل ترک اعتیاد در فرد معتاد نیز بشود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی از سال گذشته اقدام به تخصصی کردن مراکز ام ام تی در استان کرده است، گفت: در این مراکز یک مسوول فنی، پزشک یا روانپزشک، روانشناس و پرستار وجود دارد.

اصغری همچنین به اختصاص دو مرکز ام ام تی در اصفهان و نجف آباد ویژه زنان معتاد خبر داد و گفت: بسیاری از زنان معتاد بدلیل اختلاط با مردان به این مراکز مراجعه نمی کردند.

وی به نظارتهای مستمر دانشگاه علوم پزشکی بر این مراکز اشاره کرد و گفت: بیش از 50بار در ماه از این مراکز بازدید صورت می گیرد.

وی به مرکز ماده 16 در اصفهان ویژه نگهداری معتادان متجاهر و کارتن خواب با حکم قضایی اشاره کرد و گفت: در این مرکز نیز با همکاری بهزیستی، درمان رایگان صورت می گیرد.

دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان افزود: یکی از مشکلات در ارتباط با مباحث درمانی معتادان وجود مراکز اقامتی فاقد مجوز است که از مجموع 90 مرکز در استان، شش مرکز فاقد مجوز بود که تعطیل شدند.

وی همچنین به وضعیت اردوگاه اسد آباد اشاره کرد و گفت: بیش از چهار هزار معتاد که اکثرا مواد فروش بودند در آن مکان نگهداری می شوند و نیاز به خدمات درمانی دارند که دانشگاه علوم پزشکی بیش از 120 میلیون تومان برای درمان آنها هزینه کرده است.

وی در بخش دیگری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر وجود مراکزی برای معتادان به مواد صنعتی نیز گفت: سه مرکز شامل بیمارستان فارابی، مدرس و خورشید برای بستری و درمان روانپزشکی بیماران دارای مشکلات روحی و روانی ناشی از مواد روانگردان در استان دایر است.

وی همچنین با اشاره به وجود اعتیاد به الکل در برخی موارد از اختصاص دوتخت در مراکز استان برای ترک اعتیاد به الکل اشاره کرد.

اصغری در پاسخ به سوالی مبنی بر شیوه های تاثیرگذار برای ممانعت از شیوع مصرف قلیان در جامعه گفت: الزاما باید به زمینه های اجتماعی، فرهنگی، آموزش و هشدار به مردم درباره عوارض قلیان پرداخته شود و صرف برخورد جواب نمی دهد.

پنجم تیر هر سال به مدت یک هفته به عنوان هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :