معاون تولید و بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید 400میلیارد مکعب آب در طی 20 سال گذشته امروز به 130 میلیارد متر مکعب کاهش یافته که این خود یک فریاد خاموش است و اگر مدیریت نشود به بحران فاجعه بار تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶ 16 February 2015
به گزارش ایرنا، خلیل نیکشاد در کارگروه خشکسالی و مخاطرات کشاورزی افزود: در استان نیز با بحران آب مواجه هستیم و بیشترین خسارت از این جهت متوجه کشاورزی است و اگر اقدامی عاجل در رفع این بحران نشود، این بخش می تواند آسیب جدی ببیند.

وی تغییر شیوه های کشت و تدوین و تبیین الگوی کشت مطلوب را از جمله این راهکارها ذکر و اضافه کرد: این الگو چندین سال است در دنیا با توجه به نظام کشت مبتنی بر ملاحظات خاص مانند اقلیم، آب و هوا، اکوسیستم، حفظ منابع آب وخاک، مباحث تجاری ،اقتصادی و هزینه وفایده مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: الگوی کشت مناسب دستوری نیست همان طور که اقتصاد دستوری نیست و ارایه الگوی کشت مناسب در سرزمینی که 180 سال سابقه کشت سنتی دارد باید با مطالعه، دقیق، توجیه پذیر، آماده سازی زیر ساخت ها و فرهنگ سازی شود.

معاون تولید و بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، کشاورزی پایدار را نقطه ثقل الگوی کشت مناسب دانست و خواستار تشکیل اداره ای با همین عنوان در وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی شد.

او با اشاره به جلسات مکرر با کارشناسان و صاحبنظران علمی و تشکیل اتاق فکر و هم اندیشی با آنان گفت: با نگاه بومی و شرایط منطقه، الگوی کشت مناسب برای هر منطقه از استان تعریف خواهد شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :