آموزش‌ شهروندی هرساله برای دانش‌آموزان و با هدف آموزش نکات ایمنی و مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود که زمینه‌ای برای تحقق «شهروند برتر، شهر بهتر» است.
کد خبر: ۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲ 16 February 2015

آموزش‌ شهروندی هرساله برای دانش‌آموزان و با هدف آموزش نکات ایمنی و مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود که زمینه‌ای برای تحقق «شهروند برتر، شهر بهتر» است.

به گزارش فارس، آموزش شهروندی عامل مهمی در نهادینه شدن حقوق شهروندی در جامعه است چراکه منجر به تقویت مهارت‌های شهروندی در راستای ایجاد مشارکت پایدار می‌شود.

آموزش‌ شهروندی بیشتر در سنین کودک و نوجوان انجام می‌شود تا علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس و رفتارهای مسئولانه در بین آنها، این قشر را برای نوع ارتباط با محیط پیرامون و زندگی آینده آماده سازد.

ارائه اطلاعات و آگاهی در مورد مسائل عمومی جامعه در ابعاد خرد و کلان از دیگر فواید آموزش‌های شهروندی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون فرهنگی شهرداری همدان چندین سال است با همکاری آموزش و پرورش، آتش‌نشانی و نهادهای دیگر نسبت به برگزاری دوره‌های آموزش شهروندی اقدام کرده است.

این معاونت در این راستا هم بسیار موفق بوده و توانسته مطالب آموزشی را در قالب شعر، نمایش، موسیقی شاد و... برای کودکان ارائه دهد.

امروز شهرداری همدان پذیرای 270 نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی در دو سانس 8 تا 10 و 10 تا 12 است که در آن کارشناسان، آموزش‌های شهروندی را به دانش‌آموزان ارائه کردند.

در همین راستا مدیرعامل آتش‌نشانی همدان اظهار داشت: هر ساله بحث آموزش شهروندی با نزدیک شدن به روز‌های پایان سال به جامعه هدف ارائه می‌شود.

مسعود دهبانی‌بصیر ادامه داد: با توجه به اینکه جامعه هدف کودکان و نوجوانان هستند کارشناسان آتش‌نشانی در مدارس ناحیه یک و 2 به صورت تئوری و عملی آموزش‌های شهروندی و ایمنی را به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند.

وی که معتقد است آموزش مستقیم نتیجه‌بخشی کمتری دارد، گفت: اگر آموزش‌ها را به روش‌های مختلف و غیر مستقیم بیان کنیم نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.

مدیرعامل آتش‌نشانی همدان یادآور شد: ارائه مطالب با زبان شعر، نمایش، سرود و ...باعث می‌شود تا مطالب در ذهن کودکان نهادینه شود.

کارگردان جنگ‌های اردوی شهروندی نیز در ادامه اظهار داشت: در این برنامه‌ها، کودکان را با مسائل آموزشی شهروندی با زبان کودکان آشنا می‌کنیم.

شهناز اسدی عنوان کرد: هدف از برنامه این است که بچه‌ها بیاموزند با رعایت حقوق شهروندی، در کنار هم زندگی آرام و خوبی را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها در این برنامه‌ها با فرهنگ آپارتمان‌نشینی آشنا می‌شوند، ابراز داشت: باید فرهنگ آپارتمان‌نشینی را به فرزندانمان آموزش دهیم چراکه جامعه امروز به سوی آپارتمان‌نشینی می‌رود و آموزش این فرهنگ در خور توجه است.

کارگردان جنگ‌های اردوی شهروندی تصریح کرد: موضوع آموزشی دوم در این اردو برای دانش‌آموزان در رابطه مبلمان شهری و احترام به بزرگتر‌هاست.

وی ادامه داد: بحث آموزشی سوم در اردوهای آموزش شهروندی مراقبت از فضای شهری است که باید مد نظر باشد.

اسدی با تأکید بر اینکه ریختن زباله در فضای عمومی یکی از مشکلات همیشگی شهر است بیان داشت: در این اردوها به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم در داشتن شهری زیبا و تمیز در قالب نمایش ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز توجه به ایمنی در بین دانش‌آموزان ارائه می‌شود، ابراز داشت: آموزش بچه‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای بیان مطالب ارائه شده به زبان قصه و نمایش به هم‌سن‌و‌سالان باشد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :