رئیس دفتر نمایندگی نظام‌مهندسی میبد:
رئیس دفتر نمایندگی نظام‌مهندسی میبد بابیان اینکه دفترچه فنی و ملکی ساختمان یک سند هویتی است، گفت: طبق قانون شهرداری‌ها موظف هستند هنگام صدور پایان کار از مالکان دفترچه فنی بخواهند و همچنین این دفترچه هنگام معامله نیز باید مبادله شود.
کد خبر: ۵۷۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ 01 March 2018

محمدحسین صباغی با اشاره به اینکه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان امری مهم و ضروری در یک ساختمان است، گفت: در بسیاری از شهرهای کشور صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به مالکان ساختمان داده می‌شود که متأسفانه در شهرستان میبد این امر هنوز اجرانشده است.

وی افزود: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سند هویتی یک ساختمان است که توسط وزارت راه و شهرسازی کشور طراحی‌شده است و دارای مشخصات ثبتی ملک، ابعاد و فضاهای کالبدی ساختمان و مشخصات طراحان و ناظران است.

 صباغی در ادامه بابیان اینکه در این شناسنامه حتی کارگرانی که دارای گواهی مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای هستند و در این ساختمان کار مشغول بوده‌اند، گفت: نوع شیشه و شرایط منطقه که ساختمان در آن بناشده و همچنین مصالح و وسایل به‌کاررفته در تأسیسات مکانیکی و برقی در آن نیز از دیگر مواردی است که در این دفترچه قید می‌شود و درنهایت این دفترچه به ثبت و امضای رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان خواهد رسید.

 وی تصریح کرد: دفترچه فنی و ملکی بر اساس یک پیش‌نویسی که از نظام‌مهندسی صادر می‌شود، اطلاعات آن ساختمان تکمیل می‌شود که آن پیش‌نویس به مهر و امضای مهندس ناظر رسیده است و همچنین این دفترچه به لحاظ قانونی زمان معامله ساختمان باید مبادله شود و خریدار باید از فروشنده این دفترچه را بخواهد.

این مقام مسئول بابیان اینکه تمام مراحل تکمیل این دفترچه بر عهده مهندس ناظر و یا خود مالک است، عنوان کرد: شهرداری موظف است هنگام صدور پایان کار از مالک این دفترچه فنی و ملکی را بخواهد؛ که متأسفانه به علت عدم آگاهی مالکان در مراحل صدور پروانه و همچنین درخواست نکردن شهرداری از مالک این دفترچه صادر نمی‌شود.

صباغی در ادامه بابیان اینکه دفترچه فنی و ملکی ساختمان باید به تأیید و امضای مهندسین ناظر برسد، اذعان کرد: صدور این دفترچه در آینده حاکم مناسبی در معاملات خواهد بود و همچنین دسترسی دقیقی به اطلاعات فنی ساختمان برای خریداران خواهد داشت.

رئیس دفتر نمایندگی نظام‌مهندسی میبد بابیان اینکه در شهرستان میبد هنوز این دفترچه ساختمانی صادر نمی‌شود که البته با هماهنگی‌های انجام‌شده با شهرداری امیدواریم این امر به‌زودی صورت گیرد، افزود: اخیراً طی ابلاغیه‌ای از وزارت کشور تمام شهرداری‌ها را الزام به دریافت این دفترچه کرده است که این کار باید انجام شود که البته این اقدام باید هرچه زودتر صورت گیرد چراکه تعلل در آن به ضرر مردم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دفترچه فنی و ملکی ساختمان به‌نوعی پولی که مالک در ساخت ساختمان خرج کرده را عملاً تبدیل به احسن می‌کند و البته این انبوه‌سازان هستند که باید از این دفترچه استقبال کنند؛ که این‌یک نوع سرمایه است و همچنین مهندسین ناظر نیز در امور نظارت دقت بیشتری به خرج خواهند داد و به‌نوعی این دفترچه ملکی و فنی به کمک مردم میاید و کار مهندسین ناظر نیز سخت‌تر می‌کند. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :