رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد:
رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد از تاثير استرس هم در بروز بيماري ديابت در افراد و هم در تشديد عوارض بيماري در مبتلايان به آن خبر داد و به ديابتي‌ها توصيه كرد كه براي کاهش استرس به پزشك مراجعه کنند.
کد خبر: ۵۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ 05 July 2015
به گزارش تابناک یزد "مسعود رحمانیان"  با اشاره به عوامل متعدد دخيل در بروز بيماري ديابت، از جمله عوامل پررنگ در ابتلا به ديابت را ژنتیک، استرس، تغذیه نامناسب، رفتارهای اجتماعی غلط و كم تحرکي ذكر كرد.

وی اضافه كرد: البته احتمال اين كه فرد به رغم داشتن زمینه ژنتیکی بيماري دیابت، به دليل خصلت خونسرد بودن و داشتن متانت و بردباري، هیچ‌ وقت مبتلا به دیابت نشود، وجود دارد ولي در مقابل نيز اين امكان وجود دارد كه فردي بدون داشتن استعداد ژنتیکی در مورد ديابت، به خاطر استرس‌های روزمره‌، به دیابت مبتلا شود.

وي با اشاره به نقش پررنگ استرس در اين نوع ديابت، تصريح كرد: در واقع استرس موجب ترشح هورمون‌هایی در بدن مي‌شود كه ميزان قند و فشار خون را در فرد افزايش مي‌دهند كه تكرار چندين باره اين واكنش‎‎ها در طول روز به تدريج منجر به بروز دیابت مي‌شوند.

رحمانیان با تاكيد بر اين نكته كه استرس برای مبتلایان به دیابت نيز مناسب نيست، اظهار كرد: به عبارتي، استرس  علاوه بر این که باعث بروز عوارض بيماري دیابت از جمله فشار خون،بیماری‌های قلبی،سکته مغزی، عوارض بينايي و غيره مي‌شود، در افراد مبتلا به ديابت نيز منجر به تشديد بيماري مي‌شوند.

‌وي در اين خصوص متذكر شد: گاهي افراد در اثر استرس دچار پرخوری می‌شوند كه اين پرخوري منجر به چاقي آنها مي‌شود و به عبارتي استرس از طريق اين مكانيسم هم در پيدايش دیابت و هم در تشديد عوارض دیابت در مبتلايان به آن می‌شود.

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد با توصيه اكيد به بیماران دیابتی براي ورزش روزانه، يادآور شد: ورزش علاوه بر ايجاد تحرك جسمي در افراد، باعث کاهش استرس نيز می‌شود.

وي ادامه داد: البته مکانیسم‌های زیاد ديگري هم براي كاهش استرس در افراد ديابتي شناخته شده که با کارهای روان‌کاوی و روان‌درمانی، آنها را کنترل بهتر قند خون كمك مي‌كند.

به اعتقاد رحمانيان، یک دیابتی باید واقعاً خواب خیلی خوبی داشته باشد چرا که کم‌خوابی به نوبه‌ي خود باعث تشدید استرس می‌شود.

وي با بيان اين كه استرس تنها با خونسردي حاصل نمي‌شود، از وجود استرس‌های درونی در افراد خبر داد و افزود: اين قبيل استرس‌ها‌ از ضمیر ناخودآگاه انسان سرچشمه می‌گیرند لذا به دیابتی‌ها توصيه مي‌شود كه برای کاهش استرس به روان‌شناسان و روان‌پزشکان مراجعه کنند تا از طريق کارهای روانکاوی يا حتی داروهای تجویزی، استرس خود را كاهش دهند.

رییس مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد خاطرنشان كرد: به طور كلي کاهش استرس، تنش و اضطراب براي افراد مبتلا به ديابت خیلی مفید است و به كنترل بيماري آنها و پیشگیری از بروز عوارض ناشي از بيماري، کمک مي‌‌کند.

رحمانيان در پايان نيز يكي از اقدامات صورت گرفته در مركز ديابت يزد براي كاهش استرس بيماران را تشكيل گروه‌هایی متشكل از بيماران دیابتی ذكر كرد كه در اين جمع به بيان تجربيات و مشکلات خود مي‌پردازند و همين كار نيز منجر به كاهش استرس آنها نسبت به بيماری و كندي محرک‌های اطرافشان مي‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :