کد خبر: ۵۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲ 09 July 2015
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویر احمد،جعفر گوهرگانی امروز در نشست تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی این استان، از تعیین قیمت و ساماندهی مراکز جمع‌آوری شیر در این استان خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از همه افراد و نهادهایی که در تأمین، توزیع و نظارت بر بازار به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان همکاری داشتند، اظهار کرد: برای تداوم آرامش در بازار به همدلی و همکاری جدی و خودداری از رقابت بین‌بخشی نیاز است.

وی ادارات متولی، نظارتی و بهداشتی مرتبط با بازار را شامل دانشگاه علوم پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و دامپزشکی دانست و افزود: تشکیل کمیته فنی متشکل از این دستگاه‌ها تحت عنوان کمیته بهبود کیفیت محصولات دامی برای رعایت بهداشت، رعایت قیمت مصوب و ساماندهی مراکز جمع‌آوری شیر، تولیدکنندگان و فروشندگان امری ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تشکیل این کمیته موجب اظمینان از سلامت فراورده‌های شیرخام می‌شود، ابراز داشت: قیمت شیر نباید در هر صورت از هزار و ۴۴۰ تومان درب کارخانه تجاوز کند.

وی گفت: بار میکروبی و درصد چربی و برخی پارامترهای تعیین شده در قیمت شیر موثر هستند ولی حداکثر قیمت شیر بر اساس ابلاغ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نباید از هزار و ۴۴۰ تومان بیشتر به فروش برسد.

گوهرگانی تصریح کرد: شیر از دامداران سنتی و صنعتی درصدی کمتر خریداری می‍شود تا هزینه‌های حمل و سردخانه تا درب کارخانه تأمین شود.

وی بر انجام آزمایشات مختلف برای اظمینان از سلامت شیر تأکید کرد و ابراز داشت: کمیته نظارتی متشکل از صنعت و معدن، دامپزشکی، علوم پزشکی و جهاد کشاورزی و همچنین اتحادیه‌ دامداری باید به طور مستمر از واحدهای لنیات سنتی، صنعتی و مراکز جمع‌آوری شیر نظارت کنند.

محمدجعفر طالبیان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست، با تأکید بر رعایت مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده در مورد قیمت شیر، گفت: تقلب در شیر خام، آب اضافه، بار میکروبی بالا و بهداشت محصولات از تولید تا مصرف، مسائلی هستند که کمیته نظارت بر مواد خام و مصرفی با محوریت ادارات متولی باید جدی بگیرد.

در پایان این نشست مصوب شد تا کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بهبود کیفیت شیر خام به دبیری اداره‌کل دامپزشکی و با همکاری معاونت امور دام جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه دامداران استان، اداره‌کل تعزیرات حکومتی، و نماینده کارخانجات لبنی و صنوف این استان تشکیل شود.

همچنین مصوب شد قیمت هر کیلوگرم شیر خام با بار میکروبی حداکثر یکصد هزار بار و درصد چربی ۳٫۲ درب کارخانه هزار و ۴۴۰ تومان خریداری گردد و سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف است ناظرین خود را در کارخانجات لبنی مستقر تا نظارت لازم را به عمل بیاورند.

طالبیان‌پور در این زمینه توضیح داد: بر اساس این مصوبه در صورتی‌که بار میکروبی شیر تحویلی زیر یکصد هزار بار نباشد، به ازای هر یک میلیون تا سه میلیون بار میکروبی مبلغ ۲۰ تومان و از سه میلیون بار به بالا تا حد قابل قبول نیز مبلغ ۳۰ تومان از قیمت مصوب هر کیلوگرم شیر به عنوان جریمه، کسر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر مراکز جمع‌آوری شیر مجهز به سردخانه نباشند، هزینه‌ها جریمه به عهده مرکز جمع‌آوری شیر خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه قیمت خرید شیر در مراکز جمع‌آوری برای دامداران سنتی با تولید کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم، هزار و ۲۲۰ و برای دامداران صنعتی هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد که یان کاهش قیمت برای جبران هزینه‌های حمل و سردخانه است.

طالبیان‌پور خاطرنشان کرد: مراکز جمع‌آوری شیر می‌توانند شیرهایی که داری مشکل هستند، آزمایش کنند و چنانچه دارای آب اضافی باشد، خرید نکنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :