معاون نهضت سوادآموزی استان قم با اشاره به رشد دو و نیم درصدی نرخ باسوادی در استان گفت: در استان تعداد ۳۰۰ هزار نفرکم‌سواد یا بی‌سواد که به هر دلیلی از فرصت ادامه تحصیل بازمانده‌اند، وجود دارد.
کد خبر: ۶۰۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷ 05 May 2018

به گزارش تابناک قم، همایش تجلیل از آموزش‌دهندگان و سوادآموزان برتر استان قم امروز هم‌زمان با گرامیداشت هفته معلم، با حضور اعضای شورای معاونین اداره کل و مدیران و روسای ادارات نواحی و مناطق آموزش‌وپرورش در تالار فرهنگ استان برگزار شد.

در این همایش کلید پیشرفت، توسعه و آبادانی جامعه و دستیابی به همه پایگاه‌های اطلاعاتی و دانش در گرو باسوادی افراد آن جامعه شناخته شد.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قم با اشاره به اهمیت جایگاه و ارزش موقعیت یک معلم اظهار داشت: آموزش‌دهندگانی که در عرصه تعلیم و تربیت گام‌های مثبتی برداشته‌اند نقش حائز اهمیتی در توسعه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی کشور ایفا می‌کنند، با شرایطی که در سطح جهان در زمینهٔ سوادآموزی ایجادشده، انتظار ریشه‌کنی این مسئله وجود دارد.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام با تأکید بر علم‌آموزی و نیاز به گسترش سوادآموزی در جامعه تصریح کرد: با توجه به گسترش خانواده‌ها و لزوم آگاهی و کسب مهارت‌ها در راستای مقابله با بحران‌های زندگی و برقراری ارتباط مؤثر با اعضای خانواده، نیاز به گسترش علم‌آموزی و آموزش بهعنوان نعمتی الهی در سطحی وسیع، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور نیز عملکرد معاونت سوادآموزی استان قم را با رشد بالای 97 درصد در سطح کشور موفق دانست و گفت: با توجه به سه پدیده جهل و جنگ و فقر، سه‌ضلعی که زندگی بشر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و در این‌بین تنها وسیله کاهش عوارض این سه پدیده آموزش و علم‌آموزی شناخته‌شده است در واقع کلید دستیابی انسان به همه پایگاه‌های اطلاعاتی و دانش درگرو باسوادی افراد آن جامعه قرار دارد.

علی باقر زاده قلمرو آموزش و سوادآموزی را بسیار وسیع خواند و خاطرنشان کرد: آموزش علاوه بر کسب مهارت‌های پایه خواندن و نوشتن به ایجاد افق‌های جدید اندیشیدن و تفکر همچنین کسب مهارت‌های زندگی در برخورد با شرایط مختلف بسیار راهگشاست. ایجاد مهارت و توانایی کسب درآمد برای راه‌اندازی معیشتی پایدار که مبتنی بر تلاش خود فرد است از دیگر قلمرو آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر ایجاد انگیزه و ترغیب و تشویق سوادآموزان به باسوادی عنوان کرد: با اذعان به این مسئله که مهارت در هر زمینه‌ای نیازمند کسب آموزش است و در این میان بزرگ‌سالانی هم هستند که به هر دلیلی فرصت آموزش را از دست‌داده و به‌مرور با تبعات آن مواجه می‌شوند می‌توان با ایجاد انگیزه و ترغیب به علم‌آموزی در کاهش مسائل و مشکلات آن‌ها راه به‌جایی برد.

معاون نهضت سوادآموزی استان قم نیز با اشاره به رشد دو و نیم درصدی نرخ باسوادی در استان یادآور شد: در استان تعداد 300 هزار نفرکم‌سواد یا بی‌سواد که به هر دلیلی از فرصت ادامه تحصیل بازمانده‌اند، وجود دارد از این تعداد 179 هزار و 396 نفر آن‌ها کم‌سواد و 120 هزار نفرآن‌ها نیز بی‌سواد هستند و دراین‌بین 33 هزار نفر از آن‌ها نیز در محدوده سنی 10 تا 49 سال به سر می‌برند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا نخستین اولویت معاونت سوادآموزی را باسواد کردن افراد گروه سنی 10 تا 49 سال دانست و افزود: طی سال‌های اخیر در امر سوادآموزی با رشد بالای 97 درصد سوادآموزان در این محدوده سنی مواجه شدیم و بنا داریم با برنامه‌ریزی و ارائه راه‌کارهای زیربنایی تمامی افراد بی‌سواد جامعه از این نعمت الهی بهره ببرند.

وی یکی از اولویت‌های معاونت سوادآموزی را کیفیت‌بخشی به مباحث آموزشی و توجه به مناطق روستایی حومه و حاشیه شهر قلمداد کرد و تعداد آموزش‌دهندگانی را که به‌صورت داوطلبانه طی دو سال گذشته مشارکت فعالی با معاونت سوادآموزی استان داشتند، 550 نفر اعلام کرد که در این همایش تعداد 97 نفر از آموزش‌دهندگان و سوادآموزان برتر استان به‌طور ویژه تجلیل به عمل آمد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :