جلسه کارگروه امور فرهنگی و اجتماعی استان
حسن استوار آذر مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی در جلسه کارگروه امور فرهنگی و اجتماعی استان که با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس همراه بود، در خصوص مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان نیز گفت: سرقت و مفاسد اجتماعی از اهم آسیب‌های اجتماعی به شمار می رود و معضل طلاق و اعتیاد نیز از آسیب‌های جدی دیگر به شمار می‌روند.
کد خبر: ۶۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 30 July 2015

وی گفت: نفوذ فرهنگ کشورهای همسایه به داخل، گرایش خانواده‌ها به تجمل‌گرایی و دسترسی آسان به مواد مخدر مهم‌ترین تهدیدات اجتماعی استان هستند.

وی با اشاره به اقداماتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان گفت: حساس سازی مدیران ادارات، اجرای برنامه های طرح تحول اجتماعی، تدوین سند تدبیر توسعه در حوزه اجتماعی و رصد آسیب های اجتماعی از برنامه های مهم برای کاهش آسیب ها بوده است.

استوار آذر با اشاره به این که وجود غیرت دینی در مردم آذربایجان، حضور دانشگاه های مادر و حوزه های علمیه و برقراری امنیت اجتماعی از نقاط قوت استان محسوب می شوند، گفت: البته در کنار نقاط قوت برخی نقاط منفی نیز در سطح استان وجود دارد که برای این نقاط برنامه ریزی هایی شکل گرفته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت های ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی استان گفت: در این زمینه از ۱۵۲ دستگاه در تبریز و ۴۸۰ دستگاه در شهرستان ها بازرسی شده است که ۲۶ درصد دارای رتبه خیلی خوب، ۵۱ درصد خوب، ۱۲ درصد متوسط و شش درصد ضعیف بوده اند.

استوار آذر افزود: هم اکنون در استان ۵۰۰ سازمان مردم نهاد فعالیت می کنند که ۲۳۶ مورد از آن ها در حوزه اجتماعی فعالیت می کنند و بخش های فرهنگی، بهداشت و درمان، عمران و آبادانی، فناوری و امور زیرساختی از دیگر موارد فعالیت این سمن ها هستند.

وی همچنین در خصوص تدوین سند تدبیر توسعه استان با مشارکت دستگاه های مختلف گفت: در کارگروه فرهنگی و اجتماعی این سند بحث صیانت از حقوق شهروندی، توسعه سازمان های مردم نهاد، توسعه ورزش های همگانی و قهرمانی و توسعه و ترویج فرهنگ بومی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

آذربایجان شرقی را از وجود معتادان متجاهر پاک می‌کنیم

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آثار اجتماعی اعتیاد، از عزم جدی مدیریت استان برای مبارزه با این پدیده شوم خبر داد و اعلام کرد: با تدابیر اتخاذ شده و اهتمام دست‌اندرکاران امور اجتماعی استان، آذربایجان شرقی را تا پایان سال از وجود معتادان متجاهر پاک خواهیم کرد.

دکتر اسماعیل جبارزاده در نشست کارگروه تخصصی امور فرهنگی و اجتماعی استان افزود: رویکرد دولت یازدهم در بحث اعتیاد، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر به خصوص اطلاع‌رسانی گسترده و مستمر در مقابله با تهدیدهای این بلای خانمان‌سوز است.

وی تاکید کرد: باید اقشار مختلف جامعه به خصوص قشر آسیب‌پذیر جوان را با دلایل قوی و مستند همراه با ادبیاتی تاثیرگذار از خطرات و آسیب‌های مصرف مواد مخدر آگاه کنیم.

دکتر جبارزاده، اعتیاد به مواد مخدر را اصلی‌ترین علت آسیب‌های اجتماعی، انحرافات و معضلات جامعه مانند قتل، دزدی، کلاهبرداری، فحشا و از هم پاشیدن خانواده‌ها عنوان کرد و نسبت به برخورد جدی با سازمان‌دهندگان و سوداگران مواد مخدر تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی تعداد معتادان شناسایی شده استان را 47 هزار نفر اعلام کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های دولتی و همکاری تشکل‌های بخش خصوصی درصدد پاک‌سازی استان از این بلای خانمان‌سوز هستیم .

وی همچنین از مطالعه ظرفیت‌های اجتماعی 21 شهرستان استان خبر داد و گفت: پاک‌سازی هر یک از شهرستان‌های استان از یکی از آسیب‌های اجتماعی در دستور کار خواهد گرفت.

جبارزاده با تاکید بر توجه ویژه به پتانسیل‌های ویژه فرهنگی و اجتماعی در هر شهرستان استان، گفت: برای هر کدام از شهرستان‌ها عنوان اجتماعی خاصی اختصاص داده و برای آن‌ها شاخص اجتماعی ویژه‌ای تعیین می کنیم که با ادامه این روند شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :