مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از فعالیت 258 واحد گلخانه ای با 72 هکتار سطح زیر کشت در این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹ 05 August 2015

به گزارش خبرنگار ما ، مهندس ابوالفضل شکوری در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: هم اکنون 258 واحد گلخانه ای درسطح استان وجود دارد که سطح زیر کشت آنها حدود 72 هکتار می باشد و در آن محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، گیاهان زینتی، سبزی ، فلفل و توت فرنگی تولید می شود و بخش قابل توجهی از افراد تحصیل کرده کشاورزی و افراد عادی مشغول به کار هستند که حدود 850 نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

وی گفت: از این سطح گلخانه ها از نظر اسکلت 2 هزار و 775مترمربع چوبی، 68 هزارو 977 مترمربع فلزی و از نظر نوع بستر543 هزار و 956 متر مربع خاکی و 173 هزار و 565متر مربع هیدرو پونیک، از لحاظ پوشش 695 هزار و 168 متر مربع پلاستیکی و 21 هزار و857 متر مربع شیشه ای می باشد.

مهندس شکوری با اشاره به تنوع محصولات کشت شده در این گلخانه ها اظهار کرد: از نظر نوع محصول375 هزار و 870 مترمربع با تولید 11 هزار و 468 تن خیار، 118 هزارو 350 مترمربع گوجه فرنگی با تولید 2 هزار و 755 تن، گلهای شاخه بریده به مساحت 38 هزار و 145 متر مربع با تولید 5 میلیون و 721 هزار و 750 شاخه، 24 هزارو660 متر مربع گلهای گلدانی با تولید390 هزارو یکصد گلدان، 37 هزارو 325 متر مربع توت فرنگی با تولید 112 تن محصول و بقیه سطوح شامل چند محصول متفرقه از قبیل گلهای نشایی، درختچه های زینتی و سبزیجات برگی می باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در راستای توسعه کشت گلخانه ای سه واحد مجتمع گلخانه احداث شده که یک واحد آن در شهرستان جلفا به مساحت سفید 31.5 هکتار به بهره برداران واگذار شده و تعداد 4 واحد به بهره داری رسیده و حدود 6 واحد دیگر تا پایان تابستان به بهره برداری خواهد رسید و بقیه واحد های نیز در حال احداث سازه می باشند.

وی افزود: عملیات اجرای دو واحد دیگر از مجتمع های گلخانه ای در شهرستان های عجب شیر و ملکان خاتمه یافته و آماده واگذاری به متقاضیان می باشد .

مهندس شکوری گفت: سطح سفید مجتمع گلخانه ای شهرستان عجب شیر 16.5 هکتار و شهرستان ملکان 18.5 هکتار می باشد.

وی با تاکید بر اهمیت تولید محصول در محیط های کنترل شده تصریح کرد: به جهت راندمان بالای مصرف آب در این محیط ها و در راستای احیای دریاچه ارومیه در نظر است در پنج سال آینده 300 هکتار به سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در شهرهای مختلف استان بویژه در شهرستان های واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزوده شده و تولید سبزی و صیفی به گلخانه ها هدایت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: به جهت ارزش افزوده بالای تولید محصولات گلخانه ای سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز به احداث مجتمع گلخانه ای اقدام نموده اند و از سرمایه گذاران دعوت می شود با هماهنگی این سازمان در این بخش سرمایه گذاری نمایند.

مهندس شکوری در پایان با اشاره به مزایای کشت گلخانه ای گفت: راندمان تولید در واحد سطح بیش از 10 برابر فضای آزاد، افزایش کیفیت محصول با توجه به کنترل محیط گلخانه، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با استفاده از سیستم هیدروپونیک، تولید محصول در همه فصول سال، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان کشاورزی، افزایش بهره وری و کارآیی مصرف آب به ازای هر واحد تولیدی با کنترل تبخیر و تعرق در محیط گلخانه و استفاده بهینه از نهاده های تولیدی مانند سم، بذر، کود، آب و خاک از مزایای کشت گلخانه ای می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :