بهره گیری از ابزار هوشمند کنترل ترافیک در سال های اخیر نقش اساسی در آسان سازی تردد در تهران داشته است.
کد خبر: ۷۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 10 August 2015
تردد میلیونی وسایل حمل ونقل شهری هر روز می تواند در بزرگراه ها و خیابان های شریانی شهر موجب گره های ترافیکی و تبعات متعدد ناشی از آن شود اما دوربین های متعدد و دارای کاربری های مختلف توانسته تاحدود زیادی از مشکلات تردد در پایتخت بکاهد.
آخرین تحول در این زمینه مربوط به دوربین های کنترل تقاطع هایی است که دارای چراغ قرمز هستند. طی 2 ماه گذشته 8تقاطع جدید شهر تهران به سیستم های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز مجهز شد. 
این تقاطع ها در 6منطقه شهر تهران فعال شده اند و شامل 17شهریور - ابن سینا در منطقه12، جنت آباد-لاله در منطقه5، اقبال- صفا در منطقه13، صنایع - صیاد در منطقه یک ، نیروی زمینی - ازگل(کامران) در منطقه یک ، یاس - گلها در منطقه21، گلها- هوانیروز در منطقه 22و هاشم زاده- هوانیروز در منطقه 22می شوند. 
از سویی استفاده از تجهیزات الکترونیکی، روشی اثربخش برای کاهش تخلفات ترافیکی است. براساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، سال گذشته به رغم افزایش 56درصدی دوربین های ثبت تخلف، تخلفات رانندگی 12درصد کاهش یافته و این مزیت بزرگ بهره گیری از تجهیزات الکترونیکی در کاهش وقوع تخلفات را نشان می دهد.

** عامل موفقیت طرح خط سفید
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم استفاده از ابزارهای هوشمند ترافیکی را یکی از مهم ترین دلایل موفقیت اجرای طرح «خط سفید» در پایتخت دانست. 
سردار سیدتیمور حسینی درباره تأثیرات اجرای طرح خط سفید در پایتخت گفت: اعتقاد دارم معضل اصلی تهران در ارتباط با مشکلات ترافیکی و تخلفاتی که وجود دارد، بحث نهادینه شدن رفتارهای غلط در این حوزه است.
وی تاکید کرد: به جرأت می گویم که یکی از ماموریت های جدی پلیس راهور اصلاح رفتار شهروندان در حوزه ترافیک است. در بررسی هایی که در این حوزه انجام دادیم متوجه شدیم یکی از مهم ترین مشکلات و معضلات ترافیکی که باید در تهران ساماندهی می شد، تقاطع های ترافیکی مانند گذرگاه های عابر پیاده و توقف خودروها پشت خط ایست و عبور عابران پیاده هنگام قرمز بودن چراغ های عبور عابران از تقاطع ها بود.
رئیس پلیس راهور یادآور شد:همچنین وضعیت ناهنجاری ایجاد شده بود که هم خودروها و هم عابران قوانین را رعایت نمی کردند و بی انضباطی زیادی را در سطح معابر ایجاد کرده بود. به عبارتی به این نتیجه رسیده بودیم که بزرگ ترین مشکل تهران در معابر و بزرگراه ها عدم حرکت خودروها در بین خطوط است. 
حسینی با بیان اینکه انجام صحیح این رفتار می توانست به منظم شدن معابر کمک کند، افزود: در گام نخست اقداماتی مانند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش طرح ساماندهی تقاطع ها را تحت عنوان «ایست؛ به احترام زندگی» آغاز کردیم. بیشتر از 8 ماه کارهای ایجابی این طرح را انجام دادیم. 
خوشبختانه اتفاق خوبی که روی داد این بود که همزمان مجموعه مدیریت شهری نیز همین نگاه پلیس را در ساماندهی رفتارهای ترافیکی شهروندان داشت و به همین دلیل طرح خط سفید را در دستور کار خود قرار داده بود. به اعتقاد رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، این اشتراک نظر با مدیریت شهری به نوعی هوشمندی کارهای مطالعاتی پلیس و شهرداری تهران را نشان می داد. 
وی با بیان اینکه از اوایل دی ماه طرح «خط سفید» به صورت پایلوت در 2منطقه 6 و 8 با اولویت ساماندهی تقاطع ها، ایجاد زیرساخت های ترافیک و خط کشی خیابان ها و معابر اجرایی شد، ادامه داد: زیرساخت های لازم توسط شهرداری مناطق به خوبی انجام شد و هنوز نیز در دست اجراست. پلیس نیز اولویت خود را روی 2تخلف عدم حرکت بین خطوط و عدم توقف پشت خط ایست قرار داد.

** کاهش قابل ملاحظه ثبت تخلفات
ابزارهای هوشمند کنترل ترافیک مزایای فراوانی برای شهر دارند. بهره برداری از فضای مناسب تقاطعات به منظور حفظ سلامت عابران پیاده، پاکسازی بموقع مرکز تقاطع و مدیریت کاهش اتلاف زمان حین چراغ قرمز برای خودروهای عبوری این سیستم هوشمند را به ابزاری کارآمد برای شهر تبدیل کرده است. 
به گفته ایلوش وزیری، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران، با آغاز بهره برداری از پروژه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و بررسی تخلفات ایستادن روی کانال عابر و عبور از چراغ قرمز، آمار تصادفات حادثه ساز و منجر به جرح تا حد زیادی کاهش یافت به طوری که سیر نزولی و کاهش تخلفات مذکور طی گذشت مدت زمانی کوتاه کاملاً مشهود بوده است. 
وزیری تأکید کرد: این سیستم قابلیت و امکان ثبت تخلفات عبور از چراغ قرمز، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده در سطح سواره رو، گردش به چپ و راست و نیز عبورخودرو با سرعت بالا از چراغ سبز را داراست. 
به گفته وی تنها در تقاطع هایی که مسیر راستگرد در آن، توسط تابلوی گردش به راست مجاز شده یا جزیره جداسازی شده است امکان حرکت گردش به راست در زمان فاز قرمز وجود دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :