در دوره آموزشی بسیج دانشجویی کشور مطرح شد:
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مهمترین رهاورد مطالعه درس‌های تاریخی قرآن، شکل گرفتن مقوله بصیرت است زیرا بصیرت تنها از طریق مطالعه و مشاهده احوال و آرای گذشتگان محقق می‌شود.
کد خبر: ۷۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰ 16 August 2015
آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در دوره آموزشی تشکیلاتی بسیج دانشجویی کشور در دانشگاه فردوسی، اظهار داشت: برخی در تفاسیر خود قرآن را به عنوان تاریخ سلاطین و پادشاهان معرفی می‌کنند در حالی که این تفسیر اشتباه است زیرا هدف اصلی قرآن از بیان این تفاسیر فراهم‌کردن زمینه عبرت آموزی برای انسان‌ها است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی بیان کرد: مهمترین رهاورد مطالعه درس‌های تاریخی قرآن، شکل گرفتن مقوله بصیرت است زیرا بصیرت تنها از طریق مطالعه و مشاهده احوال و آرای گذشتگان محقق می‌شود؛ علاوه بر این مطالعه تاریخ گذشتگان انسان را از تکرار بسیاری از رخدادها در زمان فعلی بازمی‌دارد.

وی بیان کرد: در مورد انقلاب اسلامی و در برهه فعلی نیز این مسئله صادق است یعنی می‌توان با نگاهی به احوال انقلاب اسلامی و مطالعه آن از بسیاری از انحرافات جلوگیری کرد و به عنصر بصیرت مجهز شد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان به خداوند متعال اعتقاد داشت اما دستورات الهی را نادیده گرفت اظهار داشت: در ادبیات امروز از این مسئله با عنوان سکولاریسم یاد می‌شود در واقع بی تفاوتی در برابر دستورات الهی در حالی که در زبان اعتقاد بر وی را جاری کنیم همان سکولاریسم است.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه جدایی دین از سیاست شعار اصلی سکولاریسم است خاطرنشان کرد: سکولاریسم معتقد است سرنوشت مردم از طریق حضور در انتخابات مشخص می‌شود اما بعد از گذر از این مرحله، حکومت نمی‌تواند سبک و نحوه زندگی مردم را مشخص کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به خصلت‌های مکتب فکری امام راحل بیان کرد: امام راحل سخنان خود را در نهایت سادگی و فصاحت می‌زد اما با این وجود شاهد هستیم که تفاسیر مختلفی از فرمایشات ایشان ارائه شده است.

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: در تمام دنیا رهبری همچون امام راحل وجود نداشته که با این سادگی با توده مردم ارتباط برقرار کند اما شاهد بودیم که حتی در زمان حیات ایشان نیز تفاسیر مختلفی از مجموعه فرمایشات ایشان ارائه می‌شد که انتقاد ایشان را نیز به همراه داشت.

وی با تاکید بر مقوله بصیرت گفت: شناخت از انقلاب و اسلام ملاک کافی نیست، افراد بسیاری در این زمینه پیشگام بوده‌ و به عنصر تقوا نیز مجهز بوده‌اند اما شاهد بوده‌ایم به دلیل فقدان بصیرت دچار مشکل شدند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: معرفت شناسی نسبت به اینکه هدف از آفرینش انسان از سوی خداوند متعال چه بوده است نخستین عاملی است که انسان را در تشخیص و تمیز حق از باطل کمک می‌کند و علاوه بر این باید به عنصر تقوا نیز مجهز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :