مدیر جهاد کشاورزی همدان گفت: ۷ گلخانه هیدروپونیک به مساحت بیش از ۳۷ هزار مترمربع در استان همدان فعال است.
کد خبر: ۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۸ 25 February 2015

مدیر جهاد کشاورزی همدان گفت: ۷ گلخانه هیدروپونیک به مساحت بیش از ۳۷ هزار مترمربع در استان همدان فعال است.

جواد رشیدی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه توسعه گلخانههای هیدروپونیک در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: ۷ گلخانه هیدروپونیک به مساحت ۳۷ هزار و ۲۰۰ مترمربع در سطح شهرستان همدان در حال فعالیت و تولید هستند.

وی با بیان اینکه  دو گلخانه هیدروپونیک گل رز در شهرستان همدان ایجاد شده است، افزود: این گلخانهها در سطح ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع ایجاد شده و سالانه یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ شاخه گل ظرفیت تولید دارند.

رشیدی با بیان اینه مجوزهای لازم برای توسعه یکی از این گلخانه‌ها صادر شده است، تصریح کرد: به یکی از گلخانه‌های پرورش گل رز در شهرستان همدان ۵ هزار مترمربع اضافه شده و با این اقدام ۴۵۰ هزار شاخه گل به ظرفیت تولید استان افزوده میشود.

وی عنوان کرد: همچنین ۵ گلخانه هیدروپونیک سبزی و صیفی در شهرستان همدان فعالیت دارد که ۲۷ هزار و ۷۰۰ مترمربع مساحت داشته و سالانه ۹۷۰ تن محصول می‏کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان درباره مزایای کشت هیدروپونیک نیز گفت: این نوع کشت بیشتر برای مناطقی است که خاک مناسب نداشته یا خاک دچار بعضی بیماری‌ها شده است.

وی با بیان اینکه این نوع کشت برای مناطقی که قیمت زمین در آنها بالاست به این سبب که میتوان میزان محصول بالایی به دست آورد،  عنوان کرد: این نوع کشت به شخم، آبیاری، مبارزه با آفات خاک و علف‌های هرز نیاز نداشته و مابقی عملیاتهای زراعی نیز سادهتر است.

رشیدی با بیان اینکه در این نوع کشت آلودگی خاک وجود نداشته و میزان آلودگی آب نیز کمتر است، افزود: کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده‌تر است.

وی با اشاره به اینکه کشت هیدروپونیک نیز دارای معایبی است، گفت: با مصرف عناصر غذایی، غلظت آنها کاهش یافته و ذخیره‌ای وجود ندارد تا این کاهش غلظت را جبران کند و باید از طریق مصنوعی نسبت به تجدید منابع اقدام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تصریح بر اینکه جایی به عنوان تکیهگاه برای گیاه وجود ندارد، افزود: برای گردش محلول در کشت هیدروپونیک نیاز به پمپ وجود دارد که تامین آن هزینههایی را در پی دارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :