استاندار اردبیل با تشریح بخشی از خدمات دولت تدبیر و امید در استان اردبیل از افتتاح 387 پروژه به مناسبت هفته دولت دراین استان خبر داد.
کد خبر: ۸۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸ 24 August 2015
به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران استان اردبیل گفت: این پروژه ها در نقاط مختلف استان در حوزه های عمرانی و خدماتی با اعتبار سه هزار و 820 میلیارد ریال به اجرا درآمده است.
وی افزود: از جمله این پروژه ها افتتاح یکی از چاه های زمین گرمایی (ژئوترمال) در دامنه کوه سبلان در شهرستان مشگین شهر می باشد که با اعتبار 750 میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده بود.
استاندار اردبیل بیان کرد: برای تولید برق در نیروگاه ها به بخار نیاز است اما به صورت خدادادی در دل خاک دامنه های سبلان این بخار وجود دارد که برای بهره برداری از آن یک سری حفاری ها صورت گرفته بود.
او اضافه کرد: در مجموع 11 چاه عمیق در آن منطقه حفر شد که تنها هفت مورد آنها نتیجه داد که هر کدام از این چاه ها توانایی تولید چهار تا پنج مگاوات برق را دارد؛ یک شرکت ترکیه ای برای بهره برداری از شش چاه دیگر به وزارت نیرو معرفی و قراردادی بسته شده است.
خدابخش اظهار کرد: گازرسانی به 95 روستا نیز از دیگر پروژه هایی است که روز پنجشنبه با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه عنوان کرد: خدمات دولت تدبیر و امید در سطح این استان محدود به افتتاح پروژه های مناسبتی نیست و در دو سال گذشته در حوزه های مختلف پروژه های بسیاری به بهره برداری رسیده و یا آغاز شده که طی یکی دو سال آینده به اتمام خواهد رسید.
استاندار اردبیل گفت: همچنین اجرای پست های 230 کیلو ولتی اردبیل، خلخال و گرمی در کنار توسعه پست انتقال برق پارس آباد در دست اجراست و بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان که اعتبار آن طی سفر رییس جمهوری به استان تامین شد نیز جزو پروژه هایی است که در دولت یازدهم فعال شدند.
او افزود: در دو سال گذشته گازرسانی به 218 روستا انجام شده و عملیات گازرسانی به 280 روستا نیز در دست اجراست که امیدواریم سال آینده به بهره برداری برسد و تا سال 1396 تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان از نعمت گاز بهره مند شوند.
خدابخش با اشاره به تغییر اقلیم و بروز خشکسالی طی 15 سال گذشته بیان کرد: این تغییرات در وهله اول خود را در مناطق روستایی و به خصوص کمبود آب آشامیدنی نشان داده که برای مقابله با این امر احداث 31 مجتمع آبرسانی در حال انجام است که با بهره برداری از آنها تا سال آینده 620 روستا را زیر پوشش قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای طرح های هادی در 200 روستا 150 میلیارد اعتبار دریافت کرد که با اتمام آن افزایش ضریب مقاومت ساختمان ها و زیباسازی نمای روستاها را شاهد خواهیم بود و در کنار این برای آبادانی روستاها 370 میلیارد ریال به دهیاری ها پرداخت شد.
استاندار اردبیل همچنین به اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی استان و تبدیل 82 هزار هکتار از زمین های دیم شمال استان به آبی طی چهار سال اشاره کرد و روند اجرای این پروژه را قابل قبول دانست.
او با اشاره به روند تصویب منطقه آزاد تجاری استان اردبیل توسط دولت تدبیر و امید تشریح کرد: جلب سرمایه گذار نیازمند مشوق هایی است که تامین آب با اختصاص اعتبار مناسب از سوی دولت در کنار راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی نمین، ایجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه گردشگری سبلان ایجاد شده و باید از این فرصت استفاده کرده و نگاه خود را به شمال استان از تولید صرف به سوی صادرات تغییر دهیم.
خدابخش افزود: منطقه آزاد ابزاری برای توسعه منطقه است و باید به سمت راه اندازی کشت های گلخانه ای و ایجاد صنایع وابسته کشاورزی در جهت افزایش اشتغال، درآمد و ارزش و افزوده حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه فعالیت های کنونی معدنی استان به برداشت شن و ماسه محدود است، اظهار کرد: فرصت های خوبی در حوزه معدن این منطقه وجود دارد که پیش تر مغفول مانده بود اما پس از سفر رییس جمهوری به استان در مردادماه سال گذشته، سه پهنه سبلان، باغرو و قزل اوزن برای مطالعات اکتشافی به سه شرکت شبه دولتی سپرده شد.
استاندار اردبیل عنوان کرد: در هر سه پهنه به نقاط امیدبخش رسیده اند اما برای بررسی توجیه اقتصادی بهره برداری از این پهنه ها نیاز به مطالعات بیشتر دارد که در حال انجام است.
او گفت: شاهراه های حوزه ارتباطات در استان اردبیل در دوران دولت تدبیر و امید سه برابر شده اما همچنان خود را مقید به توجه به این حوزه می دانیم و از جمله در تلاش هستیم تا اشتغال در حوزه آی سی تی را راه اندازی کنیم که این امر می تواند در ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی موثر باشد.
خدابخش همچنین با اشاره به اجرای پروژه های مصوب سفر رییس جمهوری به استان اردبیل تصریح کرد: تنها پروژه های راه آهن اردبیل به میانه و بیمارستان ترومای اردبیل راکد است که اقدامات صورت گرفته در مورد آنها نیز بعدا تشریح خواهد شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :