در حالی حدود یک هفته از رونمایی شیوع ویروس کرونا در استان مازندران می‌گذرد که با توجه به سرباز کردن این ویروس حداقل در مدت دو هفته و پایان یافتن این مهلت در هفته پیشرو، لحظه‌های حیاتی را برای کنترل این ویروس در این خطه شمال کشور رقم زده‌است.
کد خبر: ۸۲۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴ 29 February 2020

گرچه آگاه سازی و اطلاع رسانی در مورد برنامه های پیشگیرانه نسبت به ویروس کرونا در سطح ملی و استانی تا حد زیادی امیدواری ها را نسبت به بی رویه نبودن صعود ابتلا به این ویروس در استان مازندران که با تعطیلی مراکز دانشگاهی و مدارس تا حد زیادی مسافرانی را از کانون این ویروس قم و تهران روانه کرد،وجود دارد، ولی همچنان هشدارهای مراکز درمانی و بهداشتی به مردم تداوم برنامه های پیشگیرانه از ضدعفونی محل کار، حمل نقل عمومی گرفته تا شستن مکرر دست هاست.
براساس اطلاعات اولیه ارایه شده از سوی مراکز بهداشتی و درمانی مازندران هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا می تواند ۵ تا ۶ نفر از افراد پیرامون خود را نیز در صورت رعایت نکردن برنامه های پیشگیرانه مبتلا کند و دستکم گرفتن ویروس از سوی برخی افراد مبتلا و یا حتی مشکوک می تواند فاجعه جبران ناپذیری را برای استان و کشور رقم بزند که به نظر می رسد در آن صورت با شرایط امکاناتی و تجهیزاتی نیز نتوان موفقیت زیادی کسب کرد.
هفته حیاتی پیشروی استان مازندران
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گوید: براساس اطلاعات علمی نشانه های اصلی ویروس کرونا در افراد مشکوک حداکثر تا دو هفته نمایان می شود و از زمانی که نخستین ویروس کرونا در این خطه شمال رونمایی شده حدود یک هفته می گذرد و از نظر ما پیک حجم شیوع این ویروس در استان تا پایان هفته جاری است.
دکتر حامد روحانی زاده روز شنبه در شورای اطلاع رسانی مازندران گفت: براساس اطلاعات اولیه هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا می تواند ۵ تا ۶ نفر از افراد پیرامون خود را آلوده کند و چنانچه طرح های پیشگیرانه ابلاغی از سوی مردم رعایت نشود و به خصوص افراد مشکوک این مسایل را جدی نگیرند، کنترل این ویروس را در استان تا حد زیادی دشوار خواهد کرد.
وی بهترین حالت برای کنترل این ویروس را رساندن شیوع بیماری بین صفر و زیر یک است و ابراز امیدواری کرد که با رعایت برنامه های پیشگیرانه این وضعیت زیر یک و صفر برای استان رقم بخورد و تجهیزات استانی برای کنترل این ویروس نیز فراهم شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مردم توصیه کرد تا برنامه های پیشگیرانه از جمله ضد عفونی ها، شستن مکرر دستها، لغو دید و بازدید، حضور در اجتماعات و نشست های گروهی، فاصله گرفتن ازافراد مشکوک به ویروس، قرنطینه افراد مشکوک را در دستور کار خود داشته باشند تا بتوان این ویروس را پیش از زمان پیش بینی کنترل کرد.
آمادگی مراکز درمانی برای پذیرش افراد مشکوک
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در این استان چند بیمارستان و مرکز درمانی در نقاط مختلف برای پذیرش بیماران مشکوک تجهیز شد و این مراکز نیز روزانه پذیرش ها را انجام می دهند و نگرانی در این حوزه وجود ندارد.
دکتر روحانی زاده اظهارداشت: همچنین گیت های تب سنجی در مبادی ورودی استان نیز مستقر شدند و از مسافران ورودی تب سنجی را انجام می دهند و با همکاری نیروی انتظامی، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی کنترل خوبی بر مبادی ورودی انجام شده است.
توصیه به انجام نشدن سفرهای غیر ضرور
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از خانواده هایی که تعطیلات اضطراری دانشگاهها و مدارس را فرصتی برای مسافرت ها و دید و بازدیدها قرار دادند گفت: این تعطیلات صرفا برای ماندن در خانه و اجرای برنامه های پیشگیرانه برای کنترل ویروس کروناست.
دکتر روحانی زاده بار دیگر به مردم توصیه کرد بهترین مکان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ماندن در خانه و خودداری از مواجهه با افراد مشکوک به این ویروس است.
وی ادامه داد: ما از لحاظ تجهیزات و امکانات مورد نیاز از جمله ضدعفونی با هماهنگی که با سازمان صمت انجام شده، نداریم و مردم نیز نگران این تجهیزات نباشند، چرا که به حد کافی در استان موجود و بزودی نیز توزیع آن شروع خواهد شد.
براساس آخرین اطلاعات در استان مازندران ۳۰۰ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی بستری شدند و تاکنون نیز نتیجه آزمایش ۲۵ نفر به ویروس کرونا مثبت اعلام شد و دو نفر نیز جان باختند./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :