مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان :
تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: کاربری ابنیه تاریخی اصفهان با هدف حفظ این آثار تغییر می‌یابد اما باید تغییر کاربری‌ها و دخالت‌ها در ابنیه تاریخی به گونه‌ای تعریف شود که قابل بازگشت باش.
کد خبر: ۸۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 26 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، فریدون اللهیاری پیرامون وضعیت خانه‌های تاریخی اصفهان و نظارت بر تغییر کاربری این خانه‌های ارزشمند تاریخی اظهار داشت: اعتقاد ما و سیاست سازمان میراث فرهنگی این است که ابنیه تاریخی را به جز نفایس تاریخی که شرایط خاص و ویژه در نگه‌داری و بهره‌برداری آنها وجود دارند، برای باقی ابنیه کاربری ویژه‌ای تعریف شود که حفاظت از آنها اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم باید برای همه بناها کاربری تعریف شود، افزود: البته کاربری‌هائی که در شأن و متناسب بناها باشد و هر کاربری را نمی‌توان در هر ابنیه تاریخی تعریف کرد و امروز خانه‌های تاریخی، کاروانسراها و حمام‌های تاریخی از جمله ابنیه‌ای هستند که جاذبه‌های تاریخی و معماری برای گردشگران دارند و هم سازه‌های قابل بهره‌برداری هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه ما به خانه‌های تاریخی به عنوان یک فرصت و ظرفیت در حوزه بهره‌بری‌ها و کاربری‌ها می‌شناسیم، تصریح کرد: در گذشته و حال بخش مهمی از بناهای تاریخی توسط نهادهای عمومی و عام‌المنفعه برای کاربری‌های فرهنگی، مذهبی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما این‌ها کافی نبود و تنها در تعداد کمی از بناهای شاخص این اتفاق رخ می‌داد که این روش، روش فراگیر نبود.

وی با بیان اینکه امروز بحث کاربری‌های درآمدزا در ابنیه تاریخی مدنظر است، گفت: این کاربری‌ها زمینه مشارکت بخش خصوصی را فراهم می‌کند و طبیعی است که بخش خصوصی یک خانه تاریخی را برای کاربری عام‌المنفعه آماده کند، این بخش می‌خواهد کاربری و خدماتی که دارای درآمدهای اقتصادی را در این خانه‌ها داشته باشد که سازمان میراث فرهنگی از این حرکت حمایت می‌کند.

اللهیاری با اشاره به حمایت‌های میراث فرهنگی از بخش خصوصی برای احیا و مرمت بناهای تاریخی افزود: امروز نگاه‌ها در بخش مرمت خانه‌های تاریخی تغییر کرده و به‌غیر از بناهای شاخص، نگاه مرمتی و تغییر کاربری ابنیه‌های تاریخی از نگاه صفر درآمده است که می‌توان در بسیاری از خانه‌های تاریخی با مقداری تسامح در زمینه ایجاد تغییرات قابل بازگشت، امکان تغییر کاربری جدید را فراهم کرد.

وی پیرامون نظارت بر تغییر کاربری‌های خانه‌های تاریخی بیان کرد: بناهائی که تحت نظارت میراث فرهنگی برای آنها تغییر کاربری در نظر گرفته می‌شود باید طرح مرمت برای بناها تعریف شده و مورد تائید شورای فنی میراث فرهنگی قرار بگیرند که پس از تائید کارشناسان ما، نظارت بر انجام مرمت‌ها و تغییر کاربری‌ها صورت می‌پذیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشت که اگر ما می‌خواهیم زمینه تغییر کاربری‌ها را در خانه‌های تاریخی ایجاد کنیم ناگزیر هستیم که بخشی از تغییرات قابل برگشت را بپذیریم به طور مثال برای استفاده از سرویس بهداشتی فرنگی در یک مکان اقامتی در خانه‌های تاریخی برای گردشگران اروپائی، باید بپذیریم که این موضوع جز ضرورت‌ها بوده، گرچه هم‌خوانی نداشته باشد.

وی افزود: باید تغییر کاربری‌ها و دخالت‌ها در ابنیه تاریخی به گونه‌ای تعریف شود که قابل بازگشت باشد و پلان و ساختار و طرح اولیه ابنیه حفظ شود که ما در این زمینه نظارت‌ها لازم را از سوی شورای فنی و کارشناسان میراث فرهنگی انجام می‌دهیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :