کد خبر: ۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰ 26 February 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیّد حشمت‌الله حیات‌الغیب پیش از ظهر امروز در آئین پایانی هفتمین جشنواره تئاتر مددجویان زندان‌های استان فارس، با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی ایران، سازمان زندان‌های کشور به شیوه پلیسی بوده است، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی برای مدتی اداره زندان‌های کشور با نظارت شورای سرپرستی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1364 برابر مصوبه مجلس، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی در کشور شکل گرفت، افزود: این سازمان مستقل زیر نظر مستقیم رئیس قوه قضائیه اداره می‌شود و هدف آن اصلاح، تربیت و بازگشت شرافتمندانه زندانیان به جامعه است.

مدیرکل زندان‌های استان فارس رویکرد سازمان زندان‌ها را آموزشی، فرهنگی و تربیتی دانست و خاطرنشان کرد: سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اصلاح، تربیت و بازسازی روح و جسم زندانیان را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر این اهداف به بهترین شکل ممکن در کشور در حال انجام و پیگیری است.

حیات‌الغیب با بیان اینکه خوشبختانه آرمان امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه زندان‌ها باید به دانشگاه و به فرموده مقام معظم رهبری به آموزشگاه نیکی‌ها تبدیل شود تحقق یافته، تصریح کرد: تعداد19 مرکز اصلاح و تربیت، 15 زندان، 2 بازداشتگاه، یک اردوگاه آموزش کار و مشاغل و یک کانون اصلاح و تربیت برای نوجوانان در سطح استان فارس وجود دارد و اقدامات اصلاحی و تربیتی در این مراکز به شکل گسترده‌ای انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: 80 درصد از زندانیان استان فارس تحت آموزش مستقیم قرآن در رشته‌های مختلف قرار دارند و 3 هزار و 311 نفر از زندانیان استان از یک جزء تا کل قرآن را حفظ کردند.

مدیرکل زندان‌های استان فارس با بیان اینکه برخی از افرادی که در زندان از برنامه‌های قرآنی استقبال کردند در گذشته انسی با قرآن نداشتند اما در زندان به قرآن گرایش یافتند، عنوان کرد: 11 هزار و 926 نفر از زندانیان استان فارس در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و جمعی قرآن حضور یافته و 42 روحانی نیز این کلاس‌ها را اداره می‌کنند.

حیات‌الغیب با اشاره به اینکه 54 نمازخانه در زندان‌های استان فارس وجود دارد که با شرکت 90 درصدی زندانیان نماز در آنها اقامه می‌شود، اظهار داشت: در برخی از نمازخانه‌های زندان‌های استان فارس نماز صبح نیز به جماعت برگزار می‌شود و زندانیان با اخلاق، عقاید، آثار شهید مطهری و نهج‌البلاغه آشنا می‌شوند.

وی از انتخاب اداره کل زندان‌های استان فارس برای 5 سال متوالی به عنوان دستگاه برتر در زمینه اقامه نماز در کشور خبرداد و گفت: 17 کتابخانه در زندان‌های تابعه استان فارس فعالیت دارند که 15 کتابخانه آن به صورت مشارکتی و زیر نظر امور کتابخانه‌های استان اداره می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان فارس با بیان اینکه 53 هزار و 319 جلد کتاب در کتابخانه‌های زندان‌های استان در اختیار زندانیان قرار دارد، افزود: 122 هزار و 941 فقره روزنامه و مجله با 416 عنوان از ابتدای امسال وارد زندان‌های استان فارس شده و در اختیار زندانیان قرار گرفته است.

حیات‌الغیب با اشاره به اینکه از ابتدای امسال 445 مسابقه فرهنگی در قالب مسابقات کتاب‌خوانی، مقاله‌نویسی و غیره با حضور 8 هزار و 480 نفر از زندانیان در سطح استان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: 105 هیئت ورزشی در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله ورزش‌های همگانی، باستانی و غیره در زندان‌های استان تشکیل شده و 744 دوره و مسابقه مختلف ورزشی با حضور 16 هزار و 679 نفر در سطح زندان‌های استان فارس برگزار شده است.

وی با بیان اینکه 10 نفر از زندانیان استان فارس در دانشگاه پیام نور از طریق آموزش از راه دور شرکت دارند، تصریح کرد: 639 نفر از زندانیان استان نیز در دوره‌های آموزشی کلاس‌های نهضت سواد‌آموزی در حال سوادآموزی هستند.

مدیرکل زندان‌های استان فارس با اشاره به اینکه 320 نفر از زندانیان استان در قالب 30 گروه تئاتر و 200 نفر در گروه‌های سرود فعالیت دارند، بیان کرد: 350 نفر از زندانیان استان فارس در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، پوسترسازی و غیره و 150 نفر در بخش تهیه فیلم کوتاه فعالیت دارند.

حیات‌الغیب با بیان اینکه در 11 ماه گذشته 139 نمایشگاه از آثار هنری زندانیان در سطح استان برپا شده، عنوان کرد: حدود 12 هزار و 500 نفر از این نمایشگاه‌ها بازدید کردند.

وی از صدور گواهی فنی برای زندانیانی که در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند در پایان هر دوره خبر داد و گفت: گواهی فنی برای 30 رشته فنی و حرفه‌ای برای زندانیان بدون قید نامی از زندان در این گواهی‌ها صادر می‌شود و در راستای اهمیت مراقبت پس از خروج از زندان سال گذشته به زندانیان آزاد شده 3 میلیارد ریال تسهیلات بدون بهره پرداخت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :