دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گیلان:
منشوری برای این سازمان نوشته و از دول چین و شوروی سابق و فرانسه خواستند تا این متن را امضای کنند و آنها برای این سازمان اهداف مهم و انحصاری ترسیم کردند
کد خبر: ۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳ 28 February 2015
نادر یارحسینی امروز در رشت درباره تشکیل سازمان ملل اظهار کرد: به دنبال ناکامی و انحلال جامعه ملل در اواسط جنگ جهانی دوم، دولت‌های آمریکا و انگلیس به فکر تشکیل سازمان بین‌المللی «سازمان ملل» افتادند.

وی ادامه داد: منشوری برای این سازمان نوشته و از دول چین و شوروی سابق و فرانسه خواستند تا این متن را امضای کنند و آنها برای این سازمان اهداف مهم و انحصاری ترسیم کردند، از جمله حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، توسعه و روابط دوستانه بین ملت‌ها، ایجاد شرایط همکاری بین المللی و ... براساس تعریف، برداشت و حفظ منافع خودشان نه آنچه که جهان می‌خواهد. 

دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گیلان، یونسکو را یکی از نهادهای مهم و تخصصی سازمان ملل دانست و تصریح کرد: مقر این نهاد تربیتی، علمی، فرهنگی در فرانسه قرار دارد و با اهداف ایجاد صلح و امنیت در جهان تشکیل شده است.

وی، فعالیت‌های یونسکو را احترام به عدالت، قانونمداری، حقوق بشر، ایجاد نظم نوین، تنوع زبان، ترویج جریان آزاد اندیشه، ارتقای آزادی بیان، آزادی مطبوعات، حمایت از کودکان، اهدای جایزه و مدال، مبارزه با بی‌سوادی و ... برشمرد.

یارحسینی با بیان اینکه یونسکو ظاهراً با ماهیتی کاملاً فرهنگی و ممدوح و مطلوب و نویدبخش فعالیت دارد، اضافه کرد: در گفته‌ها و نوشته‌ها، یونسکو نیز پیگیر علم، فرهنگ، عدالت،  امنیت، آزادی، حقوق زنان و..است. وی با اشاره به اینکه نظام‌های سلطه‌گر قبل از تأسیس سازمان ملل به دنبال یکپارچه شدن دنیا بودند که این مأموریت امروز به یونسکو محول شده است، ادامه داد: آن هم به شیوه فرهنگی نه سیاسی و رؤسای جمهور آمریکا به ویژه بوش پدر و بوش پسر شعار نظم نوین جهانی و خاورمیانه جدید سر می‌دادند که این طرح از سوی مجامع بین‌المللی دنبال می‌شود.

به گفته این مسئول، نهادهای دیگر سازمان ملل مانند صندوق جمعیت (آموزش خانواده، تنظیم خانواده)، یونیسف (حمایت از کودکان)، بهداشت جهانی، کمیساریای عالی (پناهندگان) و ... از نهادهای غیرسیاسی هستند که با هدایت نظام‌های سلطه فعالیت دارند. وی متذکر شد: مقام معظم رهبری درباره ماهیت این مجامع فرمودند: «ماهیت نظام بین‌المللی سلطه بر جهان است» و معظم‌له درباره ظلم در عالم فرمودند: «امروز اگر ظلم وجود دارد، اگر سلطه وجود دارد، تسلط قدرت‌ها بر ملت‌ها است» و درباره ساختار نظام بین‌المللی نیز فرمودند: «ساختار نظام بین‌المللی تحت تأثیر بازی قدرت‌های استکباری است».

یارحسینی اضافه کرد: از آنجا که این سازمان‌ها مرعوب و مغلوب قدرت‌های استکباری هستند، در این راستا رهبر معظم انقلاب فرمودند: «نظام سلطه به خود حق می‌دهد که سازمان‌های بین‌المللی را زیر فشار خود قرار دهد؛ نمونه حاضر آن فشار آمریکا بر شورای امنیت و یونسکو است». وی به حضور یونسکو در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: در اسفندماه جاری از طرف برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله استانداری، شهرداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و برخی نهادهای غیردولتی همایش توسعه پایدار چند روزه در رشت در عناوین توسعه اجتماعی، توانمندسازی زنان و آسیب‌های اجتماعی در چند مکان برگزار شد.

دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گیلان توضیح داد: تفاهم‌نامه‌هایی نیز بین چند دستگاه از جمله شهرداری رشت با جهاد دانشگاهی و اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با خانه سازمان‌های غیردولتی و امضای دبیر کمیسیون ملی یونسکو‌ـ‌ایران منعقد شد که اهداف آن را دستیابی به دانش علمی، کاربردی، ارتقای دانش و مهارت و به منظور رسیدن به شهری پایدار اعلام کردند. وی با بیان اینکه ریاست ستاد توسعه پایداری را شهرداری رشت برعهده داشت، تشریح کرد: نشست این ستاد با نمایندگان دانشگاه‌های گیلان برای تبلیغ و تبیین اهداف مورد نظر و تحقق آن در دانشگاه‌ها و برگزاری نمایشگاه خوراک خلاق شهر و با هدف توسعه اقتصادی از برنامه‌های حاشیه‌ای همایش مذکور بوده است.

یارحسینی، اهدای جایزه به مقالات برگزیده را نیز از برنامه‌های دیگر ستاد مذکور عنوان کرد و متذکر شد: این ستاد در نظر دارد با همکاری یونسکو طرح‌های دیگری را در آینده نزدیک در اردیبهشت و خرداد در عناوین مختلف اجرا کند.

 دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گیلان، تأسیس دفتر یونسکو در رشت که برخی از اعضای شورا موافقت و همکاری و سخنرانی داشته‌اند را از دیگر برنامه‌های مذکور عنوان کرد و یادآور شد: در این همایش نماینده یونسکو شهر رشت را به عنوان شهر خلاق خوراک در ردیف شهرهای جهان نام می‌برد و یکی از مسئولان اجرایی حوزه رشت و حومه از این عبارت ذوق زده می‌شود و اعلام می‌دارد «اتفاق بزرگی در رشت درحال وقوع است می‌خواهیم به شهر جهانی نگاه کنیم، ستاد توسعه پایداری شهرداری رشت برنامه‌های خوبی برای شهر رشت در نظر گرفته، ما مدیران برای توسعه پایدار همگام شویم».

 این مسئول ادامه داد: مطلب این است که آقای مدیر چه اتفاقی در حال وقوع است، شما از کدام توسعه، کدام پایداری، کدام جهان، کدام الگو، کدام فرهنگ و ایده سخن گفته و دفاع  می‌کنید؛ چرا رهبر و ولی ما که طرح اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم ظالمانه داده‌اند و سبک زندگی قرآنی و اسلامی را تعقیب و دفاع نمی‌کنید، از چیزی و طرحی سخن می‌گویید که در صورت اجرا به دین و فرهنگ اسلامی، ملی و بومی ما آسیب می‌رساند و ما را در بعد مادی و معنوی به آنها وابسته می‌کند.

این مسئول در پایان یادآور شد: خانم استرکیش لاروش مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو که به همایش مذکور دعوت شده بود در سخنرانی می‌گوید: «هدف از تأسیس یونسکو تنها پیشرفت اقتصادی نیست، بلکه موجب می‌شود که شهرهای مختلف با همدیگر و صلح آشنا شوند، این هدف یونسکو است».
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :