بسته ویژه خبری تابناک یزد:
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:"آمارهای نگران کننده مشاور وزیرارشاد در یزد،افزایش طلاق دختران زیر30سال،ثبت یک خانه بی ارزش توسط میراث فرهنگی و تخریب بافت تاریخی یزد دردولت قبل "رصد‌خانه امروز تابناک یزدرا تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳ 13 September 2015
آمار نگران کننده مشاور وزیر ارشاد در یزد
مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان و خانواده با بیان این که در حال حاضر 11.5 میلیون جوان زیر 35 سال کشورمان در سن ازدواج هستند، گفت: در سال گذشته تنها 800 هزار مورد ازدواج در کشورمان اتفاق افتاده است.
"محمود گلزاری" در گردهمایی خیرین ازدواج استان یزد که با حضور مسئولان، کارشناسان و جمعی از خیرین استان در باغ دولت آباد برگزار شد،گفت: 15 درصد از طلاق‌های کشور مربوط به سال اول ازدواج بوده است و 60 درصد از مطلقه‌ها نیز دختران زیر 30 سال بوده‌اند.

گلزاری با نگر‌ان‌کننده خواندن آمارهای موجود در مورد ازدواج و طلاق در کشور، هشت چالش در مورد ازدواج از قبل از این رویداد تا پس از طلاق را متذکر شد و گفت: نکته اول در این حوزه تجرد جوانان است که علل مختلفی دارد.

وی مهمترین علت تجرد جوانان را مشکلات اقتصادی و شغل بنا بر اعلام 60 درصد از پسرهای مجرد، مشکل همسریابی به عنوان یکی ازمهمترین علل ذکر شده از سوی دختران، آداب و رسوم نامناسب در مورد ازدواج، بی‌اعتمادی به طرف مقابل و بی‌مسئولیتی طرفین در قبال زندگی‌شان ذکر کرد.

وی رفع این موانع ازدواج را در گروی تشکیل کارگروه‌هایی برای رفع مشکلات اقتصادی، همسرگزینی و فرهنگسازی در رابطه با اهمیت ازدواج در بین جوانان ذکر کرد.

میراث فرهنگی در دولت قبل کوتاهی کرد

بیشتر از دو سال است که هر از چند گاهی خبرهایی از تخریب بخشی از بافت تاریخی یزد به گوش می‌رسد، تخریب‌هایی که هدف از آن‌ها ایجاد پارکینگ مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد حالا این تخریب‌ها نتیجه داده است، چون مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد از ایجاد 100 پارکینگ درون محله‌ای در 3‌ سال گذشته در این منطقه خبر داده است.

امیرترقی نژاد فعال حوزه میراث فرهنگی به ایسناگفته است: مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد مدعی است که در 3‌ سال گذشته 100‌ دستگاه پارکینگ درون‌محله‌ای در این منطقه ایجاد شده است، روندی که بیشتر با تخریب بناهای تاریخی همراه بوده است.

به گفته وی، اگر این روند ادامه داشته باشد بافت تاریخی یزد که در آستانه جهانی شدن است یکپارچگی خود را از دست می‌دهد و از همه مهمتر این بافت در فهرست قرمز عدم ثبت از سوی یونسکو قرار می‌گیرد.

ترقی‌نژاد پیشنهاد داد: بهتر است در مجوزهای شهرسازی و فعالیت فرهنگی با بودجه کلانی که شهرداری در اختیار دارد نظر فعالان حوزه میراث و فرهنگ هم پرسیده و در نظر گرفته شود.

وی در ادامه سرچشمه‌ی این آشفتگی را نتیجه عملکرد دولت قبل دانست و گفت: در دولت قبل اتفاقات و جنایاتی در حوزه میراث پیش آمد که با سکوت و واکنش عجیب مدیران وقت قرار گرفت.

این فعال حوزه میراث فرهنگی نمونه‌ی آن را ساخت یک پاساژ و بیمارستان با ارتفاع بلند و درست در بافت مرکزی شهر یزد بیان کرد و افزود: معلوم است که وقتی این مراکز ساخته می‌شود و بدون نظر کارشناسی مدیریت شهری در دولت قبل مجوز ساخت می‌دهند باید شاهد ترافیک و شلوغی در این منطقه باشیم.

وی ادامه داد: حالا با این بهانه‌ها در هر گوشه‌ی بافت تاریخی یزد به دنبال پارکینگ سازی و تخریب بافت هستند.

ترقی‌نژاد سکوت مدیران، اساتید و فعالان حوزه میراث در دولت گذشته را یکی دیگر از آسیب‌های ضربه دیدن بافت تاریخی و تخریب برای آثار تاریخی دانست.

او گفت: در عجب هستم اساتید دانشکده هنر و معماری یزد چرا در دولت قبل با سکوت عجیب خود ساز مخالفت نزدند و فعالان حوزه میراث را تنها گذاشتند، البته تعدادی از فعالان حوزه میراث هم وقتی می‌خواستند اعتراض خود را اعلام کنند از سوی برخی مقامات گذشته تهدیدهای جدی می‌شدند که نمونه آن در تخریب بافت تاریخی در محدوده امامزاده جعفر (ع) به خوبی مشخص بود. تخریبی که در اواخر دولت قبل با هجوم بولدوزرها رخ داد و زمانی‌که با اعتراض برخی از فعالان میراث مواجه شد، مسئولان وقت معترضان را متهم به بی دینی و همکاری با رسانه‌های دشمن کردند.

او با اشاره به اینکه که کار شهرداری و مدیریت شهری فقط آسفالت کردن و سنگ فرش کردن کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی نیست، اظهار کرد: بهتر است مدیریت شهری در مجوزهای ساخت‌وسازی که می‌دهد دقت بیشتری داشته باشد.

بازخوانی یک پرونده عجیب میراثی در استان یزد

اداره کل میراث فرهنگی یزد در حالی خانه خوانین زاده را در سال ۸۷ با قیمت ۳۰۹ میلیون تومان خریده است که در پرونده ثبتی آن نه مشخصات پلاک ثبت وجود دارد و نه سوابق پژوهشی و تاریخچه آن!
اهالی شهرستان اشکذر می‌گویند متعلق به یکی از آشنایان مدیران پیشین اداره کل میراث فرهنگی یزد است؛ خانه‌ای که به دلیل نداشتن هیچ ویژگی‌ خاصی، اهالی را به این باور رسانده که به واسطه آشنایی، از سوی دولت خریداری شده است.

خانه خوانین زاده در یزد درحالی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که بر اساس شواهد و اسناد، هیچ جنبه زیبایی و تاریخی خاصی ندارد!

به گزارش مهر،این خانه متعلق به فردی به نام خوانین‌زاده است که مدیرکل اسبق میراث فرهنگی یزد دستور ثبت فوری آن را برای اداره ثبت آن زمان صادر می‌کند و در تاریخ ۲۹ دی ماه سال ۸۷ این خانه به شماره ۲۴۳۸۱ به ثبت ملی می رسد.

پرونده ثبتی این بنا حدود ۱۴ صفحه است که با عجله تنظیم شده و بیشتر صفحاتش را تصاویری تشکیل می‌دهد که بیش از اثبات هویت تاریخی و ارزش میراثی، نشان می دهد این خانه حتی دارای تزئینات خاصی هم نیست.

در بخش مربوط به تاریخچه و وجه تسمیه این اثر نیز نوشته شده که با توجه به سبک معماری، این بنا متعلق به دوره معاصر(پهلوی) است و در بخش مربوط به مشخصات پلاک ثبتی نیز آورده شده که در دست اقدام است.

همین موضوع موید آن است که این بنا به فوریت ثبت شده است علاوه بر این حتی در بخش سوابق پژوهشی، شناسایی و بررسی نیز به صراحت نوشته شده که هیچ گونه سابقه‌ای ندارد.

همچنین نوشته شده که این بنا با مصالح خشت و آجر و ملات گل و گچ ساخته شده و فاقد عناصر تزئینی است.

در بخش ویژگی اثر که به طور معمول نشان دهنده ویژگی خاص اثر ثبتی و دلیل به ثبت رساندن آن است، نوشته شده «در مقایسه با انواع مشابه دارای ویژگی خاصی نیست»!

از سوی دیگر در بخش «نوع و توضیحات مالکیت» این خانه را متعلق به بخش خصوصی دانسته‌اند در حالی که این اثر در همان سال توسط اداره کل میراث فرهنگی یزد به مبلغ ۳۰۹ میلیون تومان از مالک خصوصی خریداری شد و اکنون مالکیت آن دولتی محسوب می شود.

بااین اوصاف این بنای مسکونی از نظر تاریخی دارای ویژگی خاصی نسبت به خانه‌های مشابه‌اش نیست و جالب‌تر این است که در حیاط این خانه در سال ۸۹ ساختمان دیگری ساخته شده که اکنون به عنوان اداره میراث فرهنگی شهرستان صدوق کاربرد دارد.

گفتنی است ۵ نفر از متولیان میراث فرهنگی در یزد از جمله کارشناسان و معاونان آن دوره نیز پای این پرونده ثبتی را امضا کرده اند!

رتبه اول کاهش ازدواج به یزد رسید

«خامسی» مدیرکل دفرتربانوان استانداری یزد کاهش نرخ ازدواج را یکی از پدیده‌های اجتماعی دانست که می‌تواند زمینه ساز آسیب اجتماعی شود و گفت: در استان یزد در بحث ازدواج با رشد نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج روبه رو هستیم تا جای که در سال ۹۲ ده هزارو ۲۱۵ مورد ازدواج داشتیم که این رقم در سال ۹۳ به هشت هزار و ۹۲۹ مورد رسیده است و همچنین در بحث طلاق در سال ۹۲، یکهزار و ۲۷۸ مورد در استان طلاق صورت گرفته که این رقم در سال ۹۳ به یکهزار و ۳۲۵ مورد رسیده است و این نشان دهنده آن است که در استان یزد با کاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق روبرو هستیم.

وی افزود: استان یزد در سال ۹۲ در کل کشور مقام اول را در کاهش نرخ ازدواج داشته است که این موضوع جای بررسی دارد که چرا استان یزد با آن پیشینه تاریخی و مذهبی خود که به امر ازدواج اهمیت می‌داده است در سال ۹۲ مقام اول را در زمینه کاهش نرخ ازدواج کسب نماید.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :