کد خبر: ۹۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ 16 September 2015
در پیام شهردار تبریز به کنگره «فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار شهریار» آمده است:
نقش‌آفرینی اجتماعی و تعهد اصیل فرهنگی، مهم‌ترین شاخصه شعر و اندیشه استاد شهریار

تابناک تبریز: شهردار تبریز در پیام خود به کنگره «فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار شهریار»، نقش‌آفرینی اجتماعی و تعهد اصیل فرهنگی را مهم‌ترین شاخصه شعر و اندیشه استاد شهریار عنوان کرد.

 در پیام دکتر صادق نجفی که صبح امروز توسط میراعتماد عمادی، مدیرکل روابط‌عمومی و بین‌الملل شهرداری تبریز در تالار وحدت دانشگاه تبریز قرائت شد، آمده است: آن‌جا که هنر و به طور خاص «شعر»، در حیطه عواطف شخصی است، دایره تاثیرگذاری آن نیز طبیعتاً محدود بوده و به احساسات شخصی منحصر می‌شود، اما وقتی محتوای شعری، دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را در بر می‌گیرد،  طبیعی است که تاثیرگذاری آن، پا را از عواطف شخصی فراتر گذاشته و وارد بستر تفکر اجتماعی می‌شود. شعر مرحوم استاد شهریار از این دست آثار هنری است که در کنار بار عمیق عاطفی، از پشتوانه  اندیشه نیز برخوردار است.

شهردار تبریز در ادامه این پیام، با تاکید بر این‌که نمود مذهبی و اعتقادی شعر استاد شهریار، محور اصلی پایگاه فکری ایشان است، خاطرنشان شده‌است: «علی ای همای رحمت» شاهکار بی‌همتای شعر فارسی، گواه بارز ارادت شاعر به ائمه هدی علیهم‌السلام است که به یکی از مایه‌های مباهات فرهنگ تشیع تبدیل شده است.

دکتر نجفی با اشاره به این‌که این اهتمام ادبی، همگام با تحولات اجتماعی و سیاسی روزگار شاعر، جریان داشته و در بستر پر افت‌و‌خیز خود، با رویدادهایی از قبیل دفاع مقدس و آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی، پیوند خورده است، متذکر شده است: مرحوم شهریار، زبان آذری را آن‌گونه که شایسته و بایسته این زبان است، در خدمت ارزش‌ها، باورها و سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی قرار داده و به این ترتیب، هویت نسل‌های آتی را از گزند خدعه‌های فرهنگی حفظ نموده است.

در ادامه این پیام، حضور پررنگ مفاهیم دینی و اعتقادی در شعر و اندیشه استاد شهریار، بن‌مایه‌ جوش و جنبش ادبی عنوان شده و آمده است: خاطره شعرخوانی استاد در بدرقه رزمندگان پرصلابت آذربایجانی در ورزشگاه باغشمال، نشان می‌دهد که بر خلاف برخی تصویرسازی‌های نادرست، استاد شهریار، نه تنها شاعری گوشه‌گیر و جدا از مردمِ زمانه‌ی خود نبوده، بلکه شعر بی‌همتای خود را با حرکت اجتماعی زمانه خود، همراه ساخته‌است. شهریار، در این وادی، با اقتدار بی‌مثال ادبی، چون مجاهدی پرشور و شکست‌ناپذیر، با رزمندگان همراه می‌شود و این اوج نقش‌آفرینی و تعهد اجتماعی و فرهنگی وی است.

در پایان این پیام شهردار تبریز آورده است: برگزاری کنگره بین‌المللی «فرهنگ دینی و انقلابی در اشعار شهریار» کوشش ارجمندی است که در راستای تبیین ریشه‌های حکمت‌آمیز دینی و انقلابی این شاعر والامقام مورد توجه قرار گرفته است. شهرداری تبریز، در تداوم رویکردهای فرهنگی مدیریت شهری تبریز، وظیفه خود دانسته تا در حد توان، پشتیبان این حرکت اهتمام ارزشمند باشد. اینجانب به نوبه خود، از تک‌تک مشارکت‌کنندگان این کنگره عظیم قدرانی کرده و دوام توفیقات عموم دلسوزان فرهنگی را از خداوند متعال خواهانم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :