با تابناک خراسان شمالی:
مشکلات بهداشتی در این روستا بیداد می کند،در فصل تابستان که درجه حرارت هوا با حداقل میانگین 30 درجه است باعث می شود گازهای سمی تولید و آسایش ساکنان این روستا را بر هم زند.گاهی شدت این گازها به حدی می رسد که اهالی مجبور به ترک روستا می شوند و این رفتن ها در بیش تر مواقع به مهاجرت منجر می شود.سوخسو هاشم روستایی با وحدت پایدار و مستحکم شیعه و سنی نیازمند که اقدامات ویژه ای است تا اقدامات لازم برای هدایت و جمع آوری رواناب ها در مسیری معین و به دور آلودگی زیست محیطی هموار کند و این فقط تاکنون در حد حرفی باقی مانده است.
کد خبر: ۹۶۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 17 September 2015

تابناک خراسان شمالی-راز و جرگلان به عنوان شهرستانی تازه تاسیس است که نسبت به سایر شهرستان های استان از شاخص های توسعه عقب مانده و جزء محروم ترین شهرستان های استان محسوب می شود.اما این شهرستان دارای 3 بخش مرکزی،غلامان و جرگلان است که اقوام ترک،کرد،ترکمن و تات را در خود جای داده است.

در بخش غلامان روستایی به نام سوخسو هاشم که در ده کیلومتری مرکز بخش وجود دارد که اقوام شیعه و سنی در کمال وحدت و همدلی در آن زندگی می کنند.اما از سال های گذشته موقعیت جغرافیایی این روستا و وضعیت توپوگرافی این روستا موجب شده مشکلات بهداشتی بسیاری از جمله رواناب ها در محله و خیابان های این روستا جاری شده و حتی امکان دفع مناسب فاضلاب های سرویس بهداشتی وحمام وجود نداشته باشد.

دهیار روستای سوخسو هاشم با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته ،دهیاری شورای اسلامی و اهالی روستا پیگیری های مکرری را در خصوص مشکل موجود در زمینه حفر چاه و عدم امکان دفع اصولی فاضلاب داشته اند،گفت:نامه ها و مکاتبات بسیاری با بخشداری، فرمانداری،استانداری و حتی نمایندگان مجلس انجام شده و طی مراحل مختلف بازدیدهای بسیاری از سوی مسئولین صورت گرفت،اما راهکارهای مناسبی برای حل اصولی این موضوع پیشنهاد نشد و حضور مسئولین فقط در حد حرف باقی ماند.

صحت رادی ادامه می دهد:در یک برهه زمانی کارشناسان اداره بهداشت شهرستان و حتی استان در روستا حضور یافته و وضعیت بهداشتی این روستا را اسفناک توصیف کردند که در این زمینه نیز بهداشت شهرستان مکاتباتی را با بخشداری و فرمانداری در خصوص عواقب ناشی از آلودگی و تاثیر آن بر مهاجرت مردم روستا به شهر انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد:بهداشت که در نهایت قول  مساعد برای همکاری در این زمینه را داده بود تعامل و همکاری لازم را انجام نداد و در نهایت پس از پیگیری مکرر موضوع از طرف بخشداری،اداره آب و فاضلاب روستایی استان و همچنین دفتر امور روستایی پیگیری شد.

دهیار روستای سوخسو هاشم در ادامه از تهیه طرح مطالعاتی اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب روستا با همکاری اداره کل آب و فاضلاب روستایی استان خبرداد و گفت:پس از بازدید میدانی کارشناسان این اداره کل مقرر گردید در صورت تامین اعتبار از سوی دهیاری مشاور طرح از سوی اداره کل آب و فاضلاب معرفی شود تا کارهای مطالعاتی انجام شود.

صحت رادی گفت:در زمان مدیرکل سابق دفتر امور روستایی استانداری و پیگیری کارشناسان بخشداری مکاتباتی از طرف دهیاری و شورا انجام شد و در نهایت با تامین اعتبار و تهیه طرح مطالعاتی این پروژه موافقت گردید.

پس از تهیه مطالعات توسط مشاور و تایید طرح توسط اداره کل آب و فاضلاب به دلیل قرار نداشتن طرح اجرای طرح فالاب روستا در زمره طرح های ملی و استانی در نهایت تامین هزینه اجرای آن بر دوش دهیاری افتاد.

وی افزود:در حال حاضر لوله ها و تمامی اتصالات برای اجرای پروژه خریداری شده ولی به علت نبود اعتبار لازم برای اجرای در محل انبار دپو شده است.

با وجود اینکه مسئولان استانی و شهرستانی در برهه زمانی مختلف به این روستا سفر کرده و از این روستا به عنوان منطقه نمونه وحدت شیعه و سنی یاد می کنند و همچنین در هر حضور دهیاری،شورا و اهالی این روستا مسئولان را در جریان مشکلات موجود قرار می دهند،متاسفانه تاکنون این وعده ها در حد حرف باقی مانده است.در صورت اینکه در خصوص مشکل موجود تدابیر لازم اتخاذ نشود،این روستائیان بنابر از اظهارات کارشناسان بهداشت با مشکلاتی پوستی مواجه خواهند شد و یا اینکه مهاجرت تنها راه حل ممکن برای رهایی از این معظل پیش روی آن ها خواهد بود.    

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :